I början av september ställde Holmquist Optik Synsam till med ett kalas som varade hela veckan lång. Anledningen till firandet var att det var exakt 60 år sedan butiken slog upp portarna för första gången.
När man kliver in i butiken i hörnet av Kungsgatan och Stortorget i centrala Örebro möts man av färgglada ballonger med texten ”Holmquist Optik 60 år”. Lite längre in står det ett bord dukat med bubbel, blommor och små delikata bakelser. Med flera specialerbjudanden har butikspersonalen fullt upp med att hjälpa kunderna att boka synundersökningar, prova ut glasögon och linser. Det är torsdag eftermiddag och strömmen av folk i butiken vekar inte sina, snarare tvärtom. Ut från ett av undersökningsrummen kommer vd:n Magnus Holmqvist. Han berättar att det har varit lika mycket folk i butiken hela jubileumsveckan.
– Det är många som passar på att undersöka synen nu när vi har bra erbjudanden, säger han.
Magnus är tredje generationens Holmquist som driver butiken. Hans farfar Axel startade verksamheten i början av september 1955. Butiken låg i en lokal där man idag hittar delar av Makeriet. Ganska snart kom även Magnus far Roland med i bilden. Verksamheten växte och både kunderna och kollegorna blev fler.
– Någon gång under 1970-talet gick vi med i Synsam-kedjan och 1980 flyttade vi till lokalen vi finns i idag. Med åren har vi vuxit både uppåt och på bredden i takt med att grannarna har flyttat ut. Det är ett väldigt bra läge här i hörnet av Stortorget, säger Magnus, som tog över som vd 1999.
Idag har de två butiker, en i centrala Örebro och en i Marieberg. Tanken är att det ska fungera på precis samma sätt oavsett vilken butik man besöker och att man ska kunna få hjälp med sina glasögon eller linser på båda ställena.
– För åtta år sedan inledde vi även ett samarbete Capio Medocular, som är duktiga på synfelskirurgi. Vi byggde ett operationsrum där de utför laseroperationer. Vi har många kunder som frågar om det här, så det är ett bra komplement till vårt övriga utbud. Dessutom är det bra att ha kunskapen i huset, säger Magnus.
Genom ett annat samarbete har de en ögonläkare på plats någon gång i månaden, som kan titta på ögats förändringar.
– Vi skickar remisser till USÖ, men ibland kan det vara bra att få en läkarbedömning på plats i huset innan vi skickar en remiss för att inte belasta USÖ i onödan. Det är bra för oss, som ökar servicen till våra kunder, och det är bra för läkaren, som kan minska belastningen på ögonmottagningen, säger Magnus.
Optikerbranschen har ändrats en del sedan Holmquist Optik startade 1955. Då var det många små familjeföretag, medan det idag handlar om betydligt större ägargrupper. Antalet butiker ligger ungefär på samma nivå som när Magnus klev in som vd, men de drivs på ett lite annorlunda sätt.
– Man måste på ett tydligare sätt berätta vad man vill för att nå ut i bruset. Vår idé är att vi ska kunna erbjuda våra kunder de bästa och senaste produkterna. Andra har en idé om att sälja produkter som har ett lägre pris. Idag handlar man sina saker på lite olika sätt, dels via nätet och dels spelar varumärken och mode en större roll. Glasögon är inte bara synhjälpmedel längre, det är mycket mode och stil, och linsverksamheten har blivit väldigt stor den också, säger Magnus.
Han berättar att en snittbutik i branschen omsätter knappt tio miljoner kronor, om ens det. De själva omsätter 37 miljoner kronor i butiken vid Stortorget och ytterligare sex miljoner i Marieberg.
– Det gör oss till den största butiken i Sverige, berättar han.
Vad det är som har gjort dem så stora har Magnus inget riktigt bra svar på, men han tror att hans far och farfar var väldigt bra på att ta hand om kunderna redan från början.
– Nu arbetar vi vidare på deras idé, med att ha kunder som känner sig väl omhändertagna. Det är vi väldigt bra på. Vi ger oss inte förrän de är riktigt nöjda, säger han.
Framtiden för branschen ser stabil ut. Det kommer alltid att finnas folk som behöver hjälp med sin syn och samhällets synkrav ökar i takt med att fler och fler arbetar framför skärmar.
– Kundunderlaget kommer alltid att finnas där, sedan handlar det om att ta hand om kunderna på ett bra sätt. Vi tycker det känns väldigt bra att tillhöra Synsam och vi gillar deras affärsidé. Det är ett starkt varumärke som satsar på framtiden. Det känns bra, avslutar Magnus.
[nggallery id=42]