Nätverkskonceptet som en gång i tiden startade som en aktivitet för medlemmarna i Örebro Promotion är idag en angelägenhet för hela regionen. Promotionbåten har blivit till en stark tradition som i år äger rum 4–5 oktober.
Idén och konceptet bakom Promotionbåten utvecklades och formades gemensamt utifrån Örebro Promotions medlemsföretags önskan om bättre affärsnytta. Genom att hela tiden lyssna på kunden och göra kunden delaktig har Promotionbåten kunnat genomföras med framgång hela 13 gånger.
I år arrangeras Promotionbåten som sagt den 4–5 oktober och det börjar på fastlandet i Örebro. Föreläsningar på Conventum Kongress fäljs av kontakt- och framtidstorg på Conventum Arena innan bussarna avgår mot Stockholm där fartyget Cinderella väntar. Under kryssningen mellan Stockholm och Mariehamn bjuder programmet bland annat på inspirationsföreläsningar och seminarier.
Sedan ett par år tillbaka är det Handelskammaren Mälardalen som står som arrangör för Promotionbåten. Hedén & Jungander är stolta samarbetspartners och vi tog tillfället i akt att ställa några frågor till Therese Hedén för att få veta mer.
Hur skapas det engagemang som gör att ni lyckas fylla ett helt fartyg med representanter från Örebro läns näringsliv år efter år?
– Genom att vi säljer andelar och utser andelsvärdar får Handelskammaren hjälp med både gott värdskap och spännande deltagare. Det blir alltid en förnyelse av resenärer ombord eftersom vi samarbetar kring att bjuda in dem. Tillsammans fyller vi fartyget med deltagare från både privat, offentlig och ideell sektor. Det gör det till en intressant arena för kunskap, relationer och affärer.
Som andelsägare bidrar man dessutom till Promotionbåtens program. På kontakt- och framtidstorget skapas en arena för marknadsföring där många affärer och samarbeten kommer till. Väl ombord på båten sker ett 40-tal seminarier, som resenärerna själva arrangerar.
– Det är ett sätt att visa upp den kompetens som finns i regionen. Handelskammaren dukar bordet, sedan är det upp till deltagarna att ta vara på möjligheterna. De utvärderingar vi gör efter varje resa visar att konceptet fungerar och att resenärerna är väldigt nöjda.
Vad har du för råd till den som reser med Promotionbåten för första gången?
– Kom förberedd. Ladda upp med visitkort, ladda ner deltagarlistan, anmäl dig till matchmakingen och sätt upp mätbara mål med ditt deltagande. För att få ut mesta möjliga av resan gäller det att vara aktiv i sitt nätverkande och våga ta kontakt med personer man inte känner. Prata med utställare, gå på seminarier, ät lunch med någon du inte har träffat tidigare eller sätt dig bredvid någon du gärna vill lära känna. Var generös och ha ett öppet sinne, det kommer att löna sig!
Mer information om Promotionbåten finns på www.promotionbaten.se.