Hur får man en till stora delar konservativ bransch att ta till sig effektivare sätt att arbeta i projekt? Ett sätt är att se till att digitala innovationer följer sin analoga förlaga så nära som möjligt och det har man lyckats med på iBinder Pärmen AB – tack vare ett dataspel för barn.
Företaget har funnits i tio år och föddes ur ett behov av att hitta ett digitalt verktyg för byggbranschen som kunde ersätta pappershanteringen i såväl stora som små projekt. Robert Nilsson, vd på iBinder, var med om att ta fram ett system som inte togs emot så väl i en till stora delar konservativ bransch.
– Byggbranschen är fortfarande i hög grad analog. Jag såg att de skrev ut dokument de fick digitalt och sedan plockade de fram sin pärm för att sätta in dem. Det fanns en trygghet i den klassiska ringpärmen så jag började fundera på hur man kunde förenkla gränssnittet på det system vi hade, säger Robert Nilsson.
Den förlösande idén kom när han såg sina två döttrar spela datorspelet Mulle Meck.
– Barnspel har inga manualer. På sin höjd finns det något som beskriver för föräldrarna hur man installerar spelet men sedan behövs i regel inte något mer. Det är stora tydliga knappar och lätt att förstå direkt, säger Robert Nilsson.
Lösningen blev att föra över tryggheten med ringpärmens design och dess grundläggande funktioner till ett digitalt gränssnitt. Han minimerade antalet knappar och designade ett intuitivt gränssnitt som endast gav de knappar och funktioner som behövdes vid varje tillfälle.
– Många blev tryggare och hade lättare för att gå över till ett digitalt format, säger Robert Nilsson.
iBinder är en så kallad molntjänst, vilket innebär att all mjukvara ligger på en extern server. Det minimerar behovet av att förändra den befintliga it-miljön då en modern webbläsare är allt som behövs. Eftersom konceptet följer samma enkla logik som den klassiska ringpärmen minimeras även behovet av kostsamma och tidskrävande utbildningar. Alla arbetar utifrån samma pärm och så fort någon laddar upp eller reviderar ett nytt dokument får alla medlemmar i projektet ett meddelande om förändringen, allt med en enkel knapptryckning. Dessutom tillhandahåller iBinder kostnadsfri support för alla medlemmar i projektet vilket ytterligare stärker trygghetskänslan. En smidigare övergång från analogt till digitalt är svårt att tänka sig.
iBinder har valt en speciell affärsmodell för sin produkt. Franchisetagare får köpa ett område eller region där de får rättigheterna till att sälja tjänsten. Sedan står iBinder för supporten till kunderna. Idag är företaget störst i Sverige och har redan hunnit etablera sig i Danmark, Norge och Finland. I utlandsetableringen har Inkubera varit ett viktigt stöd.
– Varje marknad är unik både när det gäller behov, lagar och regler. Här i Sverige har vi till exempel personuppgiftslagen som vi måste förhålla oss till och i Finland har vi tvåspråkigheten att ta hänsyn till. Vi måste tänka till innan vi klampar in någonstans och där kan Inkubera stötta oss med hur det ser ut och vad vi måste tänka på. På sikt tittar vi på hela EU-området och där kommer det fortsatta samarbetet med Inkubera att vara viktigt, avslutar Robert Nilsson.