Child of Light
Ubisoft
(PC/X360/XOne/WiiU/PS3/PS4/PSVita)
Det är underligt att så få rollspel går att spela med en kompis. Allt blir bättre när man får dela ett bra äventyr med någon. Men Child of Light är ett sådant spel. En spelare styr hjälten, prinsessan Aurora av Österrike, den andra styr ”vännen” – eldflugan Igniculus, som obehindrat kan flyga över hela skärmen och därmed kan se saker som Aurora inte kan. Jag skulle vilja jämföra det med tvåspelarläget i Mario Galaxy.
Storyn handlar om hur Aurora, efter sin faders bröllop med hennes styvmoder, dör och hamnar i en annan värld. Där blir hon varse att hennes pappa också ligger på sin dödsbädd och hon beslutar sig för att försöka ta sig tillbaka till den verkliga världen. Spelet är ett typiskt rollspel men sticker ut genom sin vackra design. Alla bakgrunder ser ut att vara målade med vattenfärg och de flesta dialoger är skriva på vers. Stridssystemet är svårt att beskriva i korthet, men är en form av tidsbaserat system som var både mer intressant och mer strategiskt än vad jag trodde vid första anblicken.