Middle-earth: Shadow Of Mordor
Monolith/Warner
(PC/X360/XOne/PS3/PS4)
Med en mördad familj, och en uråldrig våldnad inuti sin kropp, vaknar Talion upp i ett fientligt Mordor. Ute efter att hämnas och att frigöra sig från våldnaden ger han sig ut på ett korståg som kommer att lämna många döda bakom sig. Det är premissen och kärnan med Shadow of Mordor. I ett öppet landskap gäller det att ha ihjäl så många Uruks (inte att förväxla med Orcher) som möjligt, för att ett avkapat huvud i taget komma närmare Sauron.
Shadow of Mordor hämtar mycket inspiration från andra moderna spel. Stridssystemet är som i Batman Arkham-serien, men med ett svärd. Smygdelen, med sitt väggklättrande och Talions övernaturliga syn som gör att han kan se igenom väggar, har starka likheter med Assassin’s Creed. Det som får Shadow of Mordor att sticka ut är dess nemesis-system. Genom en myriad av Uruk-kaptener ska Talion, genom att se in i nämndas minnen, komma åt information som leder honom till Saurons hantlangare. Det blir snabbt upprepande och den svaga storyn gjorde att det ibland var svårt att ha viljan att fortsätta spela.