Örebros troligtvis hårdast arbetande dj heter Marcus Lindqvist – eller Mark L som det står på eventen. Han ska när du läser det här antingen precis ställa upp i finalen av Café Opera DJ Challenge, eller så har han precis gjort det (Nu har han precis gjort det – och han vann, red. anm.). Marcus nobbade ett jobb på Bauhaus för att istället satsa på musiken och såhär långt verkar det onekligen som att han gjorde rätt val. Han spelar fortfarande en del i Örebro, men bokas numera långt utanför stadsgränsen. Vi mötte upp honom på ett café för att tala om hur han har fått det att funka.
Hur ser en typisk vecka ut för dig?
– För mig börjar veckan på en tisdag. En typisk tisdag spelar jag oftast på Satin i Örebro, onsdagar på Rose i Stockholm, ibland spelar jag på torsdagen men ofta går den åt till att resa vidare till helgens spelningar. Fredag–lördag spelar jag och söndag reser jag hem. Måndagen går åt till pappersarbete, skicka fakturor, tvätta, städa, träffa familj, laga mat. Försöka vara lite normal och klämma in studiotid. Många tror att det enda man gör är att spela, men jag avsätter nästan 10–12 timmar om dagen till det här.
Roterar du mellan några ställen, eller jagar du spelningar?
– Just nu har jag faktiskt nästan bara fasta gig, men vi har gjort upp det så att jag är en helg i månaden på flera ställen. De som är mest aktuella just nu är Satin, Rose, Flustret i Uppsala, Tempel i Karlstad, Penthouse i Köpenhamn. Om jag bara skulle vara på ett par ställen skulle jag inte bli så kreativ, det är ungefär samma publik varje gång och jag vet hur det funkar. Men går man till den andra sidan att man bara reser runt så har man ingen säkerhet i jobbet och måste jaga spelningar hela tiden.
Frilansarens dilemma, helt enkelt.
– Ja jag kände det, det gör ont i magen att behöva stressa med att jaga spelningar. Nu har jag ett antal bra arbetsgivare som jag har avtal med och då kan jag slappna av och fokusera på att vara kreativ. Det som är bra med att köra någon gång i månaden är att man får mijöombyte men ändå lär sig hur klubben funkar och vad krögaren vill ha, så det blir lättare att göra ett bra jobb. Och gör man det så har man bra förutsättningar att förhandla.
Du sa att du klämde in studiotid, ska du släppa nåt?
– Jag producerar och ska börja släppa musik efter årsskiftet, mars ungefär. Jag pluggade musik på gymnasiet men har tappat mycket, så jag har gått en del kurser. Att släppa låtar håller på att bli min prio ett. Jag känner att det är nödvändigt för mig att ta det steget. Jag har alltid haft inställningen att vad jag än gör så vill jag ta det så långt det bara går. Jag har storhetsvansinne, det kan jag erkänna, jag vill stå på utsålda arenor. Nu har jag nått en bra bit som dj, nu vill jag ta steget som artist.
Hur började dj-karriären för dig?
– Det var 2007, jag pluggade musik och spelade, men blev trött på det och ville prova nåt annat. Så jag skaffade mig en dj-utrustning. Sen tog jag studenten, fick ett bra jobb på Bauhaus som säljare, hade skrivit på kontraktet och provat ut arbetskläderna. Dagen efter ringde jag och sa upp mig, för jag hade bestämt mig för att leva på musiken.
Nu är du mer åt househållet som dj, men på den tiden var det väl dancehall som gällde?
– Att jag kom in just på dancehall och reggae från början har mycket att göra med att jag har haft väldiga problem med att hitta mig själv som person. Jag har testat på alla stilar som går att testa: punk, skate, hårdrock, reggae, och det sistnämnda kom i samma veva som jag började dj:a. Jag skaffade mig en publik och ett rykte med den stilen men någonstans på vägen kände jag att jag hade provat många musikstilar och tyckt om alla. Jag känner mig mer som musiker snarare än som dj med en musikstil och ville inte bli stämplad, så därför bytte jag dj-namn, startade om och breddade mig. Min nisch är åt househållet men kommer man på mina spelningar så får man en salig blandning.
Hur är du som dj?
– Jag bygger mitt varumärke kring elektronisk musik, men mitt sätt att spela är att vara som en käftsmäll för publiken. Jag kan slänga in en aggressiv hiphop-hit om det känns rätt. Aviciis manager Ash sa en bra grej, om att leverera “en nischad produkt till en bred målgrupp utan att tappa cred”. Som dj bygger jag på bra teknik, breda låtval och bra kontakt med publiken. Jag har alltid gillat att pusha mig själv på den tekniska fronten och har fått mycket uppmärksamhet på det.
Du har nämnt att du har ett projekt på gång i Örebro också, kan du berätta om det?
– Det är lite tidigt, lite hyschpysch sådär, men vad jag ska göra är att dra igång en artistplattform där jag hjälper folk med alltifrån det kreativa, alltså hands on-jobbet med musiken, till varumärkesutbildning och att stå på en scen. Och jag vill göra det i Örebro av två anledningar: dels att jag gillar att vara hemma, jag reser mycket men kommer alltid att ha minst en fot kvar i Örebro, det är en bra plattform mitt i allting. Och dels finns det många kreativa människor i Örebro.
Vad gör många aspirerande dj:s fel, tycker du?
– Det är många som är ödmjuka från början men svävar iväg så fort de får lite spotlight. Man ska behålla fötterna på jorden och se till att vara professionell. Så fort det är pengar inblandat så är det ett yrke. Är du fönsterputsare, som jag var förut, så kommer du inte till jobbet stupfull och beter dig som en idiot för då får du sparken. Det är klart att man kan dricka ett par drinkar, men det ser för jävligt ut med dj:s som knappt kan stå på benen efter halva spelningen. Professionalitet är jätteviktigt, att komma i tid, att leverera.
Sunt förnuft, helt enkelt.
– Ja. Det spelar ingen roll var man kommer ifrån, har man en bra plan, är ödmjuk och professionell så kan man ta sig någonstans. Det gäller bara att ha verktygen. Storhetsvansinne i liten skala är inte dumt, börja litet och bygg därifrån. Många dj:s vill ställa höga krav från dag ett, men då får man spela en gång och aldrig komma tillbaka.
Okej, så vad är din plan för 2015?
– 2015 står jag på utsålda event med min egen musik – eller så äger jag en pizzeria. En av anledningarna till att jag startar den här musikplattformen i Örebro är att kunna ge nya artister en bra utgångspunkt. Och om min karriär inte tar fart så vill jag kunna jobba med det, då har jag gjort vad jag kan och vill lyfta andra istället.
Den här intervjun görs dagen innan du tävlar i Café Opera DJ Challenge (Marcus gick vidare, red. anm.). Ska det bli kul?
– Ja, nu är det dags för bonden att visa storstan hur man gör … folk har alltid sett mig som en slags lantis eftersom jag inte är från Stockholm. När jag tog mig in där och blev kyligt bemött så kände jag såhär – ge mig lite tid så ska jag bevisa att jag klarar det här också.
Hur kom du in på Rose? Det är ändå ett av Stockholms hetaste ställen.
– Jag lyckades få en spelning på Moda, en bar vid Sergels torg. Jag spelade en kväll och så sa barens ägare “nu följer du med till Rose, jag ska fixa tio minuter speltid”. Vi kommer dit och jag fick köra tio minuter. Medan jag gör det så ställer sig den driftansvarige på klubben och tittar på mig. Jag ser att han står och sms:ar. Efteråt har han berättat att han skrev “anställ den här killen” till Roses ägare. Jag har Rose att tacka för väldigt mycket på min meritlista, sedan jag blev resident där så har jag spelat för celebriteter som Justin Timberlake, Alesso, Timbaland, och en många fler. Och så fort jag började spela kontinuerligt där så började andra klubbar att höra av sig.