Varje månad kollar vi läget med tre personer från Örebro läns näringsliv genom att ställa tre snabba frågor. Denna månad: Anders Jakobsson, Bista Mekan, Anna-Karin Pantzar, Pantzar Konsult och Utbildning AB, och Sten Niclasson, Opera på Skäret.
Anders Jakobsson på Bista Mekan som nyligen flyttat ut till nyinvigda Truckstopp.
Hur går det?
– Det rullar på! Vi närmar oss en av våra två högsäsonger, sommaren och hösten. Det känns också bra att ha flyttat ut till den här delen av stan.
Vad satsar du på framåt?
– Vi satsar på våra smidesarbeten och hallbyggnationer. Vi hjälper ju företag att bygga upp stålhallar. Antingen kommer vi in i arbetet tillsammans med PEAB eller NCC. Vi har även en bilfirma som också finns i nya lokaler där vi arbetar med påbyggnationer och där rullar det också på. Vi har nu ett nära samarbete med Würth som också ligger här ute.
Vad kan vi förvänta oss?
– Man kan förvänta sig kreativa och pigga lösningar både inom bilsidan, smidessidan och hallbyggnationerna.
Anna-Karin Pantzar, som efter totalt tio år lämnade Clarion för att driva sitt eget företag: Pantzar Konsult och Utbildning AB.
Hur går det?
– Det går jättebra. Jag har tre ben att stå på nu, som konsult, serviceutbildare och affärscoach. Det har varit jättemycket att göra ända från start, och almanackan är fulltecknad. En dag i veckan är jag som konsult på Nora Stadshotell, jag coachar sex personer, och så har jag en serviceutbildning inbokad nu i maj. Jag har även fått en förfrågan från Anders Damberg på Live at Heart om att sätta ihop företagspaket som företagare kan köpa som antingen kund- eller personalaktivitet.
Vad satsar du på framåt?
– Jag kommer att utveckla detta med serviceutbildningar i kombination med coaching. Jag kommer också att ha mer företagsinriktad coaching där jag hoppas kunna inspirera företagsledare att använda coachande ledarskap i kombination med ramar och tydlighet, och få dem att arbeta med betydelsen av att sätta upp tydliga mål.
Vad kan vi förvänta oss?
– Det blir ju väldigt flexibelt beroende på vad det handlar om; coaching som utveckling eller hjälp till självhjälp, serviceutbildning – hur man bemöter sina kunder är avgörande för hur företaget upplevs i mycket högre utsträckning än till exempel marknadsföring. Det är viktigt att man lär sig att ta klagomål, vilket egentligen är en gåva, då får man en chans att bättra sig.
Sten Niclasson, konstnärlig ledare för Opera på Skäret som är mitt uppe i förberedelserna för sommarens föreställning av Othello av Verdi.
Hur går det?
– Det går bra, alla förberedelser är klara, rollerna besatta och repetitionerna är i full gång.
Vad satsar du på framåt?
– Opera på Skäret har de gångna tio åren etablerat sig och har finansiering från kommun och landsting. Nu kommer de kommande tio åren ägnas åt att stärka finansieringen genom att söka sponsorer och etablera partnerskap med näringslivet. Vi hoppas att man ska förstå vikten av ett rikt kulturliv och tycka att det är något man vill satsa på. Vi ska också stärka vår vision av vad Opera på Skäret ska vara.
Vad kan vi förvänta oss?
– Av föreställningen kan man förvänta sig mycket. Det är första gången vi har ett helt utländskt produktionsteam, med regissör och scenograf som båda kommer från England och en dirigent från Italien. Sångarna kommer från en mängd olika länder. Vi förväntar oss också att publiktrycket kommer att öka. Nu kommer det också att bli så att Mersmak tar hand om restaurangdelen, och vi hoppas att det ska bidra till att Opera på Skäret blir ett ännu större utflyktsmål.