Man behöver inte spela dataspel för att sannolikheten ska vara stor att man hört talas om Minecraft. Spelet där man själv skapar sin värld har gjort en enorm succé över hela världen.
Jens Bergensten är exilörebroaren, i normala fall bosatt och verksam i Stockholm, som sedan tre år tillbaka är ansvarig för spelets utveckling. Vi träffade Jens när han var i stan för att delta på Örebrogalan i slutet av januari. Man behöver inte prata länge med honom för att märka att människor gärna kommer fram för att till exempel berätta att barnbarnet var utklädd till en figur i Minecraft på en maskerad, eller för att få ta ett foto tillsammans med honom med motiveringen att det Minecraftspelande barnet hemma kommer att svimma. Det är lite rockstjärnestatus light kring Jens, som verkar vara både lite blyg och tillbakadragen men väldigt sympatisk. Han visste tidigt att det var just speldesign och utvecklande han ville arbeta med och har sedan 2011 varit verksam på Mojang, spelutvecklaren bakom Minecraft, som huvudansvarig för spelets utveckling.
Hur känns det att få den här typen av uppmärksamhet?
– Det är inget jag går runt och tänker på. Jag åker till jobbet och gör min grej. Att vara med på stora evenemang är lite överväldigande och lite stressande. Men det här idag är ganska litet om man jämför med de Minecons som vi är med på – till dem säljer vi 7 000 biljetter. Vi skulle lätt kunna sälja fler, men vi vill också hinna få någon typ av kontakt med de som kommer. Det som gör Minecraft lite extra fascinerande är att det inte bara är entusiaster i olika åldrar som sitter och spelar. Mojang har också blivit kontaktat av FN-organet UN Habitat, och nu används Minecraft för utveckling av ett av Nairobis slumområden.
Hur blev ni engagerade i utvecklingen i Nairobi?
– Man ville inte att det skulle komma in beslutsfattare och arkitekter utifrån och bara peka med hela handen och bestämma hur det ska se ut. Genom Minecraft kan invånare i området se vad som händer, och de kan också lägga in förslag om hur de tycker det ska se ut. Vill de till exempel att en väg ska vara bredare så är det bara att knacka bort några block, så kan alla se förslaget. Området i Nairobi är ett pilotprojekt, och Minecraft kommer att användas i ytterligare 300 utvecklingsprojekt, berättar Jens.
Även här i Sverige används Minecraft utanför de vanliga spelsammanhangen, bland annat för att undervisa i stadsplanering i en del gymnasieskolor.
– Vi har liknande kontrakt på gång med andra intressenter, men tyvärr kan jag inte berätta vilka de är i nuläget, säger Jens.
Att spelet skulle få ett sådant otroligt genomslag var det ingen som hade trott bland de som arbetar med det, men ett bevis är inte minst att Jens Bergensten tillsammans med sin kollega Markus Persson utsågs till en av 2013:s mest inflytelserika personer av Time Magazine.
Går det att toppa en framgång som den här?
– Det är i stort sett omöjligt. Vi vill naturligtvis att kommande spel också ska nå stora framgångar, men något liknande Minecraft lär vi nog inte se igen. Vi kommer att fortsätta utveckla spelet, och nästa steg är att öppna upp spelet ännu mer för spelarna. Det ska bli möjligt att lägga in egna koder och skapa egna figurer.
Kort om Minecraft
Minecraft har sålts i cirka 25 miljoner exemplar. Mojangs omsättning 2012 var 1,5 miljarder kronor. Vinsten blev 324 miljoner kronor.
Grundaren Markus ”Notch” Persson har avslöjat att man diskuterar en möjlig filmatisering med Warner Brothers.
”Notch” har 1,52 miljoner följare på Twitter, medan Jens Bergensten har mer modesta 943 000 följare.