Armored Core: Verdict Day


Posted 2013-11-13 in Kultur

Armored Core: Verdict Day
From Software
(X360/PS3)

Som helt oinsatt i Armored Core-serien fanns det bara två saker jag var helt säker på: spelet skulle innehålla en hel del stora robotar – och minst lika stora vapen. På denna front har utvecklarna From Software lyckats, men allt annat som kunde ha gjort Armored Core: Verdict Day till en njutbar actionfest är antingen trasigt eller icke-existerande.

Med fokus på multiplayer försöker From Software skapa en komplex onlinekomponent som belönar de mest inbitna och taktiska av spelare. Detta misslyckas något kolossalt då upplägget kretsar kring ett ganska bedrövligt spel. Istället för att ge spelarna ett okomplicerat flerspelarläge där man kan hoppa in i en intensiv match utan större svårigheter tvingas man välja mellan ett av tre fraktioner att kriga för, och sedan skapa ett team av spelare inom den fraktionen. Detta låter överdrivet komplicerat i sig, men det hade inte varit något problem om det inte vore för att systemet ofta står i vägen för dig och dina möjligheter att spela online. Om du inte blir antagen till ett redan existerande team, med gott om medlemmar, blir du illa tvungen att skapa ett eget. Har du inga vänner som också har köpt spelet kan du glömma att få spela med någon annan.

Du kan alltid spela igenom spelets story, men det finns ingen som helst variation i uppdragen. Vid början av varje bana kastas du in i ett löjligt begränsat område där du skjuter lite hejvilt omkring dig tills alla fiender är besegrade. Det är allt. Allt.

Armored Core: Verdict Day är inte ens så dåligt att det blir bra. Det är så obegripligt tråkigt att det blir näst intill ospelbart.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.