Remember Me
Dontnod/Capcom
(PC/X360/PS3)
Remember Me utspelas i en avlägsen framtid där teknologin har utvecklats till den grad att människor har börjat handla med minnen och drömmar. I ett modernt Paris kallat Neo-Paris hittar vi Nilin, en så kallad terrorist, en form av minnesinfiltratör. På jakt efter sina egna stulna minnen, och mitt i en kamp mot företaget som gör befolkningen till slavar Memorize.
De franska utvecklarna bakom spelet, Dontnod, hade en bråkig utvecklingsprocess där ingen ville finansiera deras framtidsfighter, mycket på grund av att de satte en kvinna i huvudrollen. Till slut nappade Capcom och Remember Me blev verklighet.
Det är därför med sorg i hjärtat jag inser att spelet inte håller måttet. Remember Me erbjuder enformigt spelande där spelaren växlar sin speltid med att mekaniskt klättra på Neo-Paris väggar, och allt för upprepande gånger hamna i slagsmål med stadens polis, eller lokalbefolkning. Förstå mig rätt, många spel bygger just på detta och gör det med bravur. Men när man blir uttråkad av det så har något gått snett.
Utöver spelmekaniken är karaktärerna platta och ointressanta. Neo-Paris och invånarna skapar en otroligt intressant värld som är välgjord och miljöerna är fantastiska. Men Dontnod gör för lite med det. Det märks att Remember Me tar sig själv på väldigt stort allvar, och därför synligörs bristerna så mycket tydligare. Det hade all potential att bli ett fantastiskt spel, men är ett bra exempel på när utvecklingen inte går hela vägen.