Klockan är tio på lördag förmiddag och det är bara några timmar kvar till invigningen av OpenART. Jag ska träffa den österrikiska konstnären Christoph Katzler och på håll ser jag hur han arbetar med sin gigantiska tejp-installation in i det sista. Det ska vara möjligt att gå in i Tape Örebro, som Christoph kallar den, men jag är faktiskt lite nervös. Kan man verkligen gå in i den utan att den går sönder?
– Ja, du kan komma in i installationen och prova själv, säger Christoph.
Jag går in, men är fortfarande tveksam. Christoph sätter sig där inne och övertygar mig om att det inte är någon fara. När jag känner mig lite tryggare börjar vi snacka om hans konst.
Du säger att den är säker. Hur säker?
– Vi har använt stålvajrar, som håller installationen så att den inte kollapsar. När vi jobbar inne i tunneln så tillåter vi enbart tio personer åt gången.
Hur många tejprullar har du använt?
– 350 tejprullar. Vita, 20 centimeter breda.
Det verkar vara ett hårt arbete, stämmer det?
– Ja, jag måste röra mig som en spindel. I början är allt känsligt och bräckligt, då måste vi anstränga oss för att se hur konstruktionen kommer att se ut i slutändan. Vi skulle ha klarat av hela installationen på fyra dagar om vi hade haft hade full bemanning. Nu tog det nästan sju dagar.
De som arbetade med dig, var de ungdomar från Örebro?
– Det stämmer.
Har de lärt sig snabbt?
– Ja, de är mycket duktiga, haha.
Har du varit i Örebro förut, eller i Sverige överhuvudtaget?
– I Örebro har jag inte varit, däremot i Stockholm, och där gjorde jag en liknande installation i Färgfabriken.
Är du nöjd med platsen vid slottet?
– Det är ju en vacker plats, jag ville ha den platsen från början. Konstverket är som ett spindelnät som går över Svartån mot det vackra slottet och det kan inte bli bättre, eller hur? Besökare kommer att känna att installationen är intressant och fantasifull.
Hade du hört om OpenART förut?
– Nej, faktiskt inte. Inte förrän arrangören kontaktade mig.
Tycker du att din installation är mer design än konst?
– Det är skillnad mellan design och konst, men den här installation är faktiskt arkitektonisk.
Hur jobbar du? Fixar du instruktionen via dator eller på papper, eller börjar du direkt?
– Nej! Inga datorer. Man kan inte göra någonting med datorer. Jag kan dra linjerna på datorn, men det är inte verkligt. De enda jag fixar via datorn är modellerna. Jag vill bara veta hur man bygger dem. Här till exempel gjorde jag lite fel, du kan se det, i början av ingången är det väldigt tajt, men inte i mitten. Vi kontaktar ingenjörer för kalkyler på vad vi behöver göra.