Dead Island: Riptide


Posted 2013-06-26 in Kultur

Dead Island: Riptide
Techland
(PC, X360, PS3)

Det finns få saker som jag finner så underhållande som att gå ihop med tre omaka kamrater och ta mig an argsinta horder av de levande döda. Det, för mig, är genuin flerspelarglädje. Någonting annat som är hemskt kul att göra ihop med sina nära och kära är att åka på semester, se nya exotiska platser, pröva främmande ölsorter och bara koppla av i några veckor. Ingen stress, inga förpliktelser.

Men vad händer då om man slår ihop dessa underbara tidsfördriv? Vad händer om man gör ett tv-spel där du både får njuta av behövd ledighet samtidigt som du kämpar dig igenom svärmar av köttätande dönickar? Per automatik borde det ju vara ett vinnande koncept. Men det är det inte.

Det fanns gott om brister som höll det första Dead Island tillbaka. Förvånansvärt nog verkar det som om Techland inte har brytt sig om att fixa några av dem. Kontrollen är fortfarande stel och styltig, karaktärerna ser fortfarande ut som skyltdockor (och rör sig som kylskåp), uppdragen är löjligt monotona och bilduppdateringen är stundvis horribel. Ur ett spelmekaniskt perspektiv finns det inte tillräckligt många nyheter för att Riptide ska kännas som någonting mer än en 20 timmar lång expansion. Det finns ett antal nya zombietyper och några Tower Defense-liknande uppdrag som kan vara underhållande tillsammans med några vänner, men överlag spelas Riptide för mycket som sin redan trasiga föregångare.

Det har sina underhållande stunder, men jämfört med spel som Left 4 Dead är Dead Island: Riptide lika blekt som en Twilightvampyr. Om Techland inte skärper till sig kan denna serie lika gärna börja gräva en grav åt sig själv – och stanna där.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.