Resident Evil 6
Capcom
(PC, PS3, X360)
Det största klagomålet som många fans hade när Resident Evil 5 släpptes för tre år sedan var att det nästan helt övergav det skräcktema som tidigare varit seriens signum. Sedan dess har utvecklarna Capcom klurat på hur man ska locka både gamla och nya fans utan att glömma bort kärnan som gjort tidigare spel så åtråvärda.
Resident Evil 6 försöker tilltala alla, men gör ingen helt nöjd. Trots fyra kampanjer, multiplayer och annat smått och gott som håller en sysselsatt i månader i sträck är Resident Evil 6 ett praktexempel på hur man får spelare att bry sig mindre genom att ge för mycket. Lite samma misstag som George Lucas gjorde med Star Wars Episod 1. Att skjuta zombies med några välplacerade hagelskott tillsammans med en vän över nätet, eller i soffan, kan vara roligt för stunden. Men så fort jag blir ensam med spelet inser jag hur fruktansvärt oslipat det är. Banorna är instängda och linjära, grafiken föråldrad och opolerad, enerverande quick time events flyger till höger och vänster och storyn är så tunn och oengagerad att det är svårt att bry sig om hur spelet slutar. Särskilt läskigt är det inte heller.
Vad som skulle bli Capcoms mest ambitiösa och påkostade projekt hittills blev en salig röra av ointressant Hollywooddoftande regi, bökiga kameravinklar, och buggar. Det finns några stunder att underhållas av, men de glöms snabbt bort när spelet gång på gång bryter tempot genom att visa onödiga mellansekvenser. Den spelserie som för länge sedan definierade skräckgenren har levt förbi sina glansdagar.