Tales of the Abyss


Posted 2012-02-02 in Kultur

Tales of the Abyss
Namco/Namco Bandai
(3DS)

Pojke 17år? Check! Minneslucka? Check! Världens öde på sina axlar? Check! Knasiga frisyrer? Check! Störigt ”djur” i sitt sällskap? Check!

Så långt verkar Tales of the Abyss vara ett helt vanligt japanskt rollspel. Det som först sticker ut är att huvudrollsfiguren beter sig som en riktig douche. Visst får man en bra förklaring till varför, men det var ovant att känna ett visst hat till den man ska tillbringa de kommande trettio timmarna med. Oftast brukar huvudkaraktärer vara strömlinjeformade, men här har Namco Bandai valt ett annat spår. Utan att avslöja något så kände jag vissa Siddharta-associationer.

Tales of the Abyss släpptes för första gången 2005 till Playstation 2 men har blivit anpassat och återutgivet till 3DS. 3D-effekten känns inte påklistrad utan ger ett bra djup till grafiken, vilken i övrigt är helt ok. Karaktärsdesignen är överdriven på det sätt som den ofta är i jap- anska spel, till exempel så följer frisyrerna helt andra fysiklagar än resten av världen – men det är en del av charmen.

Storyn är lagom engagerande och cirkulerar kring politiska konflikter och uppfyllandet av urgamla profetior. Striderna förs i realtid och man får hjälp av tre AIstyrda kompanjoner, vilka sköter sig helt ok. Specialattacker utförs genom att man ställer sig i ”magiringar”, som trollas fram av ens polare, och trycker på ”specialslagsknappen”. Detta fungerade bara lite då och då och ledde till viss frustration. Ett stort plus är att man kan röra sig i alla riktingar, även i djupled, vilket ger utrymme för mer strategi. För dig som vill fly detta snöfattiga vintermörker och istället rädda världen så rekommenderar jag verkligen Tales of Abyss.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.