Han har flugit sida vid sida med en havsörn och tillbringat cirka 1 000 timmar i luften. Henric Höggren är flyginstruktör i den snabbast växande flygsporten i Sverige: paramotor. Nollnitton fick sig en privat uppvisning och ett samtal om dödsspiraler och det perfekta flyget.
När vi svänger in vid Näsby Gård finns inte en människa i sikte. Några kor står och tuggar medan bilen sakta passerar en ladugård. Sedan ser vi något – längst ner på åkern står en bil parkerad. Henric Höggren står i full mundering när vi kommer fram; handskar, vindtät overall, sportiga solglasögon och en hjälm med mikrofon och hörselkåpor.
– Det här är den bästa tiden på året, säger Henric medan han vecklar ut skärmen på marken. Motorn, en tvåtaktare på 20 hästkrafter, kommer att driva honom framåt med en toppfart på över 70 kilometer i timmen. Han kopplar fast den 20 kilo tunga anordningen på ryggen och startar motorn.
– Nu tänkte jag varva ur, ropar Henric medan han ger gas och propellern börjar snurra. Han får hålla emot rejält med benen för att inte slungas framåt av kraften. Händelseförloppet går förvånansvärt fort. Med ett ryck får Henric upp skärmen i luften, den svävar likt en gigantisk drake och kastar en skugga på marken. Han börjar att springa medan motorn ger ifrån sig ett mindre dån och inom loppet av fyra sekunder lämnar han marken.
Henric försvinner uppåt och bortåt över åkrarna. Han vänder med en skarp sväng som slungar honom genom luften, kommer mot oss och passerar så lågt att fötterna nästan släpar i marken. Han stiger högt för att sedan släppa gasen och tyst glida ner mot marken, sicksackandes genom luften. Med en nöjd min landar han mjukt på fältet där han startade.
Förklara för oss nybörjare vad paramotor är?
– Paramotor är skärmflyg med motor. Det är inte en fallskärm som många tror, vingen har ett mycket bättre glidtal: på en meters höjd kommer jag tio meter framåt. Motorn är som en ryggsäck och när man är i luften sitter man som i en stol.
Vad är det som lockar med sporten?
– Det är spänningen och farten som är attraktionen. Man kan avgöra själv hur avancerat man vill flyga, om man vill ha en adrenalinkick eller om man bara vill cruisa. Det går jättebra att touringflyga, flyga in till stan, kolla på Hjälmaren, badplatserna och bara cruisa omkring. Eller så kan man hardcoreflyga, loopa, köra dödsspiraler och sånt.
Dödsspiraler låter farligt. Vad är det?
– Man svänger så skarpt att skärmen vänder sig rakt ner och man roterar runt skärmen. Man faller 25 meter i sekunden, det motsvarar nästan 100 kilometer i timmen rakt ner, samtidigt som man toksnurrar och kommer upp i kanske fyra g. Är man otränad så tuppar man av. Det är alla skärmflygares fasa att hamna i en farlig spiral som man inte kan komma ur. De flesta tränar inte en sådan manöver, det är risky business – tuppar du av i en spiral kan du inte aktivt styra dig ur.
Hur tränar man på dödsspiralen?
– Man flyger den helt enkelt. Fast man gör det under kontrollerade former. Det ska vara bra väder och helst ska man göra det över vatten och ha någon som sitter i en båt under om man plumsar i. Man har en nödskärm så man har alltid en andra chans, märker man att det går åt helvete drar man i nödskärmen så att den vecklas ut. Det är dock ytterst ovanligt att någon använder den.
Har du själv använt den?
– Nej. Jag packar om den en gång om året för att kolla att den är fräsch och att ingenting har hänt, sen packar jag in den igen. Det är enda gången jag ser den. Man avgör ju själv vilka risker man vill ta och de flesta tar inga risker, det är inte värt att skrota och bryta benet. Men paramotor är en säker sport. Det finns inga dödsfall i Sverige, den vanligaste skadan är nog stukade fötter. Till exempel ridning är livsfarligt i jämförelse.
Vilken sorts människor börjar med paramotor?
– Det är jätteblandat. Det är allt från vad vi kallar touringpiloter, samma typ av människor som är ute och åker touringmotorcykel och bara glider och njuter, till extremsportarna. Jag ligger väl där mittemellan någonstans, jag gör både och.
Hur skulle du beskriva dig själv som person?
– Målmedveten, entreprenör och nybliven pappa. Jag har en grabb som är ett år.
Har han flugit?
– Han flyger, det är allt han pratar om. Häromdagen när jag kom in i vardagsrummet satt han på golvet och läste en flygtidning, på engelska dessutom!
Om jag vill börja med paramotor, hur gör jag?
– Då ringer du mig. Man anmäler sig till en 10-dagars intensivkurs, sen har du en licens. En komplett kurs kostar 14 000 kronor.
Har du varit rädd någon gång när du flugit?
– Nej, men i början någon gång hände det att jag skulle flyga och vädret blev dåligt. Det blåste upp över vad min förmåga var just då och det kändes otrevligt så jag gick ner och landade. Min fru kom och hämtade mig med bilen.
Beskriv det perfekta flyget.
– En sommarkväll efter klockan sju när det har lagt sig, det är helt vindstilla och fortfarande varmt i luften så man kan flyga i shorts och t-shirt. Bara ligga och cruisa, ligga och dra fötterna i Hjälmarkanten. Det är ett perfekt flyg, det är riktigt grymt.
Vart flyger du helst?
– Det beror på vad man är ute efter. För att lära sig flyga är kanske Örebro ett av de bästa fälten i hela Sverige. Det är jättestort och platt så det finns inget att flyga in i när man ska lära sig. Sen finns det mer spännande platser när man blir bättre på att flyga. Det kan vara en bergstopp i Frankrike eller en strand på Gotland eller i Thailand.
På din hemsida ser man en bild på någon som befinner sig mitt i en loop. Är detta något du provat på?
– Ja, dock gör jag dem inte lika lågt som han på bilden. Det är en fransman och de har ett lite annat tänk.
Hur går man tillväga första gången man ska göra en loop, man kan väl inte ångra sig halvvägs?
– När man ska göra en loop så gör man större och större svängar, man tar mer och mer fart. Men klantar man sig så slackar linan, då hamnar man i skärmen och då är det kört. Så det är ingenting för nybörjare. Jag har inte sett någon i Sverige loopa förutom mig själv så det är nog bara jag som gör.
När kommer du att sluta flyga, kör du tills du är 75?
– Ja det är mycket möjligt att jag gör. Jag kör tills jag inte orkar ha motorn med mig längre.
Kort om Henric
Henric är ordförande och instruktör på Örebro friflygklubb. Han äger och driver även företaget FlyOne som bygger och säljer allt som rör paramotor.