Krogvett och etikett


Posted 2013-12-23 in Mat & Dryck

Oavsett om du äter med affärskontakter eller dina närmaste är det alltid bra att ha koll på vett och etikett på restaurangen. I mångt och mycket handlar det så klart om sunt förnuft, men det skadar ändå inte att fräscha upp minnet på några punkter.

 

Bordsbokning

Det är aldrig fel att boka bord. I synnerhet inte om man är ett sällskap på fler än två personer och dessutom vet att restaurangen man har planerat att besöka är populär. När bordet väl är bokat är det så klart viktigt att dyka upp i rätt antal och vid rätt tidpunkt. Kommer ni för tidigt är det inte säkert att bordet är färdigt och kommer ni senare, utan att i förväg ha meddelat det, kan bordet mycket väl ha gått till någon annan gäst. Notera också att det bord ni har blivit tilldelade är det bord som gäller. Även om flera andra bord är tomma för tillfället kan de mycket väl vara bokade de också. Vill ni byta bord ska ni kontakta personalen så att de kan tala om hur det ligger till, och dessutom får reda på att ni förflyttar er.

Är ni ett stort sällskap gör ni klokt i att inte bara boka bord utan också förbeställa vad ni ska äta. Gör ni inte det får ni räkna med att sitta och vänta på maten.

 

Allergier och andra preferenser

Om du lider av någon slags allergi, eller av andra anledningar inte äter vissa saker, bör du fråga om maträtternas innehåll innan du beställer. Även om personalen är hur bra som helst är det omöjligt för dem att känna till vad gästerna kan och inte kan äta.

 

Salt och ketchup

”Salta inte maten innan du har smakat” är en klassisk fras som, trots att den tragglats sedan barnsben, fortfarande lätt glöms bort. Saltar du i förväg riskerar du inte bara att göra maten oätlig, du förutsätter dessutom att maten inte är god nog som den är och nedvärderar därmed kockens kunskap och smakkänsla. Detsamma gäller ketchup, oavsett vad tv-reklamen säger.

 

Kritik av maten

Om det nu är så att maten, drycken eller serveringen inte motsvarar dina krav har du så klart rätt att framföra din kritik till personalen. Se dock till att göra det med en gång, vänta inte tills du har ätit upp hela måltiden. Tänk även på att personalen är där för din skull och förhoppningsvis gör allt för att du som gäst ska bli nöjd. Framför därför din kritik på ett respektfullt sätt och undvik onödigt tjafs.

 

Mobiltelefoner och tidningar

Stäng av, vik ihop, lägg undan! Det är okej om man sitter ensam vid ett bord och äter lunch eller frukost, men i sällskap med andra är en mobil på bordet en fingervisning om att ditt sällskap inte är speciellt intressant eller viktigt. Det är du och ditt sällskap som umgås, inte du och dina Facebook-kontakter.

Sitter du på krogen och tar en öl med dina vänner kan det vara läge att köra en utmaning. Den i sällskapet som först tittar på sin telefon betalar nästa runda. Räkna med en trevlig kväll.

 

Notan

När måltiden lider mot sitt slut är det dags att tänka på notan. Ofta vill man ha den överstökad så fort som möjligt, men tänk på att personalen ofta har mycket annat att göra och kanske inte kan hjälpa dig och ditt sällskap direkt. Har ni bråttom iväg? Be om notan i god tid. Det blir mindre stressigt för både er och personalen. Tänk också på att det är smidigare med en hel nota, och vill ni dela på notan kan det vara en god idé att säga till om det i förväg. Om ni inte har talat om att ni vill ha en delad nota i förväg men delar den ändå är det (åtminstone om ni är ett större sällskap) lämpligt att dela den rakt av, utan att sitta och räkna exakt hur mycket var och en ska betala.

Kom ihåg att det är helt okej att öppet kontrollera notan vid bordet. Det är lätt hänt att det slinker in något fel och det är bättre att upptäcka det med en gång i stället för att behöva rusa tillbaka när man är halvvägs hemma.

 

Dricks

Det finns olika bud om huruvida man ska lämna dricks. Någon lag på det finns inte, men dricksen är heller inte inbakad i notan som många kanske tror. Är man nöjd med restaurangen och servicen anses det tillhöra god ton att lämna 5-10 procent i dricks även i Sverige. Personalen kommer ofta ihåg gäster som dricksar bättre än de som inte gör det. Har restaurangbesöket inte varit bra finns det naturligtvis ingen anledning att ge något extra.

 

Undvik!

Att snyta sig i servetten, peta tänderna, kamma sig, sminka sig eller på något annat sätt fixa med det kroppsliga ska undvikas in i det sista.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.