Vivida Assistans klara för Jobbmässan 2018

Text: Thomas Helsing Foto: Ulf Hjelting

Publicerad i Näringsliv

Vivida Assistans är ett av många företag man kan träffa på Jobbmässan nästa vår. Med kontor i Örebro sysselsätter man idag cirka 800 anställda på 120 arbetsplatser runt om i Sverige, varav 200 personer i Örebro.

 

Vi ringde upp Emmie Georgsson som är rekryterings- och bemanningsansvarig på Vivida Assistans för att höra mer.

– Vi är ett privatägt assistansföretag som har funnits sedan 2004. Vi har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. Dessutom har vi R-företagens Guldlicens, vilket är den högsta nivån och något vi är väldigt stolta över.

R-licensen är en etisk kvalitetsmärkning och kan liknas vid en rättvisestämpel där R-företagen granskat företaget och dess verksamhet vad det gäller exempelvis etik och värdegrund. Licensmärket R står för ”Rekommenderat företag”.

Vivida Assistans har kontor i Örebro men erbjuder personlig assistans till kunder i hela landet. Företaget är en återkommande utställare på Jobbmässan och ser det som en självklarhet att vara med även i år.

– Det är ett bra sätt för företag att marknadsföra sig och man får en personlig kontakt med intresserade som är värdefull. Det är en bra chans att träffa människan bakom cv:t, slår Emmie fast.

Hon berättar vidare att rekryteringsbehovet varierar snabbt i assistansbranschen men att de alltid har kunder i Örebro, så det är inte bortkastat att anmäla sitt intresse även om behovet för tillfället skulle vara lågt.

– Vi försöker samla ihop så många cv vi kan och jobba in en del av dem på timanställningar. Vi siktar också på att ha en pool med intresserade personer som är redo för när det uppstår behov. Många har det här som extrajobb vid sidan av exempelvis studier.

 

Vilka kvalifikationer behöver man ha?

– Det är meriterande om man jobbat inom vården tidigare och ett extra plus om man jobbat som personlig assistent tidigare, men det är absolut inget krav. I slutänden är det ändå kunden som får avgöra om man ”klickar”, så man ska inte vara rädd för att söka. Ett tips är att lägga lite extra krut på det personliga brevet och förklara varför man vill jobba som personlig assistent och varför man skulle passa bra. Sedan är det ett plus om man har körkort då en del exempelvis har bil och vill åka någonstans. Det är inte heller ett krav men det underlättar. Det viktigaste är ändå viljan och engagemanget, har man bara viljan att jobba med människor kan man lära sig resten.

 

Vad är det viktigaste att tänka på innan man besöker er monter på mässan?

– På mässan kanske man vill besöka flera olika företag och då kan man kanske inte ha med sig olika personliga brev anpassade till alla. Därför är det bra att man tar sig tid att prata med oss och presentera sig. Sedan vill vi att alla som anmäler sig registrerar sig på vår webbsida, då kan man lägga mer tid på det personliga brevet där.

 

Det här är Jobbmässan 2018
Den 18:de upplagan av Jobbmässan äger rum på Conventum Arena den 7 mars 2018 och är öppen mellan klockan 11 och 16. Mässan startade 2006 och anordnades från början två gånger per år men numera är det en mässa om året. Jobbmässan tar i snitt emot 7 000 besökare och med ett hundratal utställare, varav flera är utländska. Enligt utvärderingar gjorda med utställarna genererar mässan 500-700 nya jobb och 400-500 utbildningsplatser.

Är du som företagare intresserad av att delta på Jobbmässan kan du kontakta Thomas Strömberg på 019-21 19 20 eller Roger Larsson på 010-486 60 80. Mer information hittar du på www.orebro.se.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)