Strategi leder till framgång


Posted 2017-03-28 in Näringsliv

– Jag var 22 år gammal, hade 20 000 kronor på fickan och en gammal Volvo 340. Det var bara att börja köra, säger Johan Sjöstedt, vd på inredningsföretaget Happynest. Redan 1998 blev han generalagent på den svenska marknaden för ett stort europeiskt varumärke inom glasprodukter.

 

I tonåren hade han satt upp ett tydligt mål: han skulle starta eget inom försäljning. Idag försörjer Happynest, som innan årsskiftet hette JSA, tio anställda över hela Sverige. Med nio varumärken och nyckelkunder som bland andra Mio Möbler, Åhléns och Cervera har Johan sett sitt mål förverkligas.

Det första som möter kunden är mängderna av vackra tidsenliga lampor som får vinglas och rostfria inredningsprodukter i alla former att tindra stilla. I de nuvarande lokalerna på Aspholmen finns allt för medvetna kunder inom heminredning, men snart flyttar alla vackra ting till Hjälmarberget. En ny tid väntar företaget, i större lokaler och med mer fokus på webben och en ökad lagerkapacitet.

– Vi kände att det var dags för nya lokaler, en uppfräschad logotyp och ett uppdaterat namn på företaget. Helt enkelt en helhet som passar det vi arbetar med och som attraherar våra kunder, säger Johan.

Han berättar vidare om de två nätbutiker som han också driver, baradesign.se och levhemma.se.

– Webbshopparna erbjuder ledande europeiska varumärken med hög kvalitet och stilren design, vilket även är två ledord för Happynest. Både privatpersoner och företag kan handla där och i marknadsföringssyfte har vi även två sajter till, svenskmarmor.se och blomus-sverige.se.

Happynest och de olika webbutikerna visar upp ett imponerande sortiment där Johan och hans anställda saluför över 7 000 artikelnummer. Där finns servetter, porslin, keramik och glasprodukter i alla former, allt från vinglas till ljuslyktor. Söker man väskor så hittar man det kvalitativa varumärket Reisenthel som har allt från rejäla, miljövänliga shopping bags till necessärer som rymmer det mesta för människor i farten.

– Naturmaterial och nedtonat är trenden just nu, exempelvis marmor, koppar och mässing. Även silvret är på väg tillbaka, säger Johan.

För Happynest är det viktigt att hålla sig uppdaterade med spännande nyheter som ligger rätt i tiden. På Formex, den största mötesplatsen för nordisk design, hittar man Happynests team två gånger om året i en 180 kvadratmeter stor monter som de själva bygger upp och inreder.

– Här träffar vi befintliga kunder för att visa upp det senaste och vad som är på gång. Alla är välkomna till vår monter och vi känner att det är viktigt med en avslappnad miljö så i montern bjuder vi på mat och dryck av en professionell kock.

Happynest tar självklart också med sina populära varumärken ut i världen. På de internationella mässorna Maison & Objet i Paris och Ambiente i Frankfurt finns de en gång om året vid sidan av leverantörerna för alla de ledande varumärkena samt några av de största svenska kunderna.

– Mässorna är viktiga forum för att attrahera nya kunder och upprätthålla relationen till de redan befintliga, berättar Johan, som personligen alltid finns på plats under de dagar som mässorna hålls.

Happynest säljer den omåttligt populära fjäderlampan Eos från den danska tillverkaren Vita Copenhagen. Lampan svävar graciöst, i olika storlekar och färger, inne i den nuvarande butiken på Aspholmen.

– Vi spänner brett över hela inredningsspektrat och det enda som vi egentligen saknar är textilier, säger Johan.

Han påpekar hur viktigt det därför är med de stundande nya lokalerna på Hjälmarberget. De blir grannar med motorvägen, Porsche Center och motorcykeltillverkaren KTM och där väntar 1 300 kvadratmeter på att fyllas med inredning och design. Teamet på Happynest är förväntansfulla och laddade inför den kommande flytten och storsatsningen. Det stora formatet till trots så är den öppna, positiva stämningen alltid det viktigaste för Johan Sjöstedt och hans anställda.

– Vi sätter ett stort värde i våra kunder, både stora som små, företag och privatpersoner. Alla är välkomna och det är vårt signum.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.