Premiär för Creative Dragons

Text: Ulf Hjelting Bild: Linnea Fennhagen

Publicerad i Näringsliv

Sex stycken personer som alla får chans att pitcha sina affärsidéer inför ett antal drivna och erfarna entreprenörer. Låter som ett tv-program, eller hur? Den 15 november genomförde Creative House detta inför levande publik.

 

Creative House vid Älvtomtagatan är Örebros största business community med över 65 företag och 90 personer knutna till sig. Här hjälper man varandra att växa som företag och företagare. Den 15 november var det dags för den första omgången av ”Creative Dragons” hos Creative House. Möteslokalen var fylld till bristningsgränsen med intresserade åhörare som ville höra vad sex stycken entreprenörer tänkte pitcha inför de sex ”drakar” som engagerats av Creative House för att snabbt utvärdera om affärsidéerna hade bärighet. De sex drakarna var:

  • Håkan Pettersson, involverad i flera bolag
  • Karin Matteusson, ICA Maxi Eurostop
  • Mikael Petterson, TOMP Beer, Wine & Spirits
  • Ki Sandholm, East West Production AB
  • Tommy Petterson, Gubbnästet.se
  • Sara Sjöborg Wik, Myrina Invest AB

Fredrik Stengarn, senior PR-konsult på Four PR, var kvällens konferencier/moderator och först ut att pitcha sin idé var Xenia Popaja. Hennes pitch hade fokus på skor. Skor med hög klack har funnits i cirka 70 år och Xenias idé baserades på en skön grundsko med utbytbara skal. Hon visade bland annat upp en prototyp, gjord hemma i köket. Det hon sökte främst var ett mentorskap för att kunna starta företag och vägleda till företag som kunde tillverka.

Nummer två på scenen var Robin Ulvbacke och Sebastian Detthow. De är personerna bakom den digitala plånboken Zeeld som är en kombination av ett kort man har i plånboken och en app i mobilen. Appen påminner dig om du glömt plånboken hemma, på jobbet eller på stranden. Om den mot förmodan skulle bli stulen kan du spåra den med hjälp av mobilen och dessutom spärra alla dina kort genom appen. Zeeld lanserades i oktober och Robin och Sebastian sökte hjälp med marknadsföring och kapital.

Olivia Lundberg arbetar som gyminstruktör och vill skapa en app för gympass. Det kan ta en gyminstruktör tiotals timmar att ta fram musik och göra ett passchema, tid som hen inte får betalt för. Prototypen för appen skulle kosta cirka 100 000 kronor att utveckla och Olivia sökte stöd för detta.

Neighbourfood är skapat av Ravi Teja från Indien och idén föddes för tre år sedan. Han har en bakgrund inom robotteknik och vill skapa en robot som hämtar recept från molnet och därefter lagar maten. Idag klarar roboten av att laga pasta med krossade tomater och en smoothievariant är på gång. Ravi ville ha hjälp av drakarna med patent och marknadsföring och en mentor.

Snaptive är skapat för att kunna ge råd, stöd och motivation i vardagen för unga med problem. En onlinekurator helt enkelt. Bakom Snaptive finns Cem Celepli Atci och Simon Berhe och ett antal utbildade kuratorer och utvecklare. Hos Creative dragons sökte Cem hjälp för att få företaget att växa.

Den sjätte och sista pitchen denna kväll stod Storage365 för. Här handlar det om att koppla ihop personer som vill hyra ut förrådsplatser med de som vill hyra. Storage365 är Thomas Mådner, Ola Eriksson och Rikard Öhman. Företaget hjälper till med både avtal mellan parterna och har en inbyggd betaltjänst.

– Det är sällan jag har sett och hört så många bra affärsidéer. Det finns enligt mig inte någon av dessa som inte har potential till att lyckas och bli bra företag, säger Janis Lancereau som är verksamhetsledare och rådgivare på Nyföretagarcentrum i Örebro.

Självfallet hade drakarna för kvällen engagerad input till de som pitchat.

– Det är kul att det finns så mycket engagemang och kreativitet. Flera av dessa har stor potential att lyckas, säger Håkan Pettersson, en av kvällens drakar.

Xenia Popaja berättade att hon varit väldigt nervös inför sin pitch.

– Märktes det? Hoppas inte. Jag hade förberett mig i flera veckor för detta, med manus och allt, och så märkte jag att jag stod och läste allt innantill. Det blev inte bra så jag skippade det och berättade fritt från hjärtat vad jag vill skapa med min skoidé.

Självfallet fanns det ett pris i potten till den som enligt publiken gjorde den bästa pitchen. Priset bestod av en kontorsplats i två månader på Creative House. Detta gick till Snaptive.

– Vad glad jag blir! Platsen går till våra två utvecklare som behöver sitta ostört någonstans. Det här ger också en indikation om att det vi försöker skapa är helt rätt i tiden, säger Cem Celepli Atci.

Kvällen avslutades med varmkorv, Pucko och ett glatt minglande. Tanken är att Creative Dragons ska återkomma nästa år.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)