Örebrobaserade Pennybridge har blivit nominerade till flera internationella pris. Nu tar de sikte på den amerikanska marknaden.
En av utmärkelserna de är nominerade till är det amerikanska innovationsmagasinet Red Herrings Top 100 Europe Award. Där bedöms Pennybridge vara ett av de mest innovativa och lovande företagen från Europa tillsammans med ett antal andra företag, bland annat Klarna och Pugglepay.
Finalisterna har utvärderats utifrån kvantitativa och kvalitativa kriterier som finansiellt resultat, teknisk innovation, kvalitet i förvaltningen, egna patent, årlig tillväxttakt, strategi och genomförande, samt hur man har hanterat störningar i sina respektive branscher. Tidigare har bland annat Google, Ebay och Skype varit nominerade till utmärkelsen.
Pennybridge har även blivit nominerade till två hållbarhetspriser i New York, en för själva företaget och en för Daniel Bergqvist i rollen som vd. Tidigare har de varit nominerade till utmärkelsen Årets digitala innovation vid Örebrogalan två år i rad.
– Bara att bli nominerade till sådana här utmärkelser är stort. Det stärker vårt case och underlättar för oss att ta in nytt kapital, säger Daniel Bergqvist.
Tanken med Pennybridge är att det ska vara enkelt att ge små summor till många olika organisationer och föreningar från ett och samma ställe. Som användare skapar man en personlig lista med de ändamål man vill stödja. Man väljer sedan hur man vill att månadssumman ska fördelas på de valda mottagarna.
– Tjänsten bidrar också till att sänka insamlingskostnaderna för organisationer och föreningar. Avgiften är fem procent, jämfört med de ordinarie insamlingskostnaderna som ligger på 6–16 procent av de insamlade pengarna, berättar Daniel Bergqvist.
Sedan lanseringen 2013 har ett 60-tal organisationer anslutit till tjänsten och det ökar hela tiden.
– Eftersom vi är en ny aktör på en i Sverige ganska konservativ marknad är det en stor utmaning att ses som pålitliga. Men nu börjar det lossna och det märks också bland de kunder vi har fått med oss, säger Daniel Bergqvist.
Bland de anslutna organisationerna finns Bris, Greenpeace, Ronald McDonald Barnfond och Stockholms Stadsmission. Välkända aktörer som bidrar till ökad trovärdighet.
– Vi har också fått bra hjälp från Handelskammaren, kanske främst i form av värdefull kontakt med personer inom bankvärlden. Sedan skulle vi gärna se fler aktiviteter som främjar regionens relationer med USA, exempelvis genom delegationer, säger Daniel Bergqvist.
Även om Pennybridge just nu bara är verksamma på den Svenska marknaden – med kontor i Örebro, Halmstad och Norrköping – är siktet inställt på just USA. Efterfrågan på tjänsten är stor och de har redan har skrivit kontrakt med några amerikanska organisationer.
– Plattformen är byggd för att vara global och den amerikanska marknaden är vår egentliga målmarknad. Faktum är att amerikanerna i genomsnitt ger åtta gånger mer till välgörenhet än vad svenskar gör. Inställningen är annorlunda där. Om vi presenterar tjänsten i Sverige får vi oftast ett antal kritiska frågor, medan man i USA säger ”Wow, varför finns det inte redan en sådan här tjänst?”, säger Daniel Bergqvist.