Mobilverkstan satsar på nya grepp för ännu bättre service

Text: Thomas Helsing Foto: Martin Henningsson

Publicerad i Näringsliv | Shoppingtips

För lite drygt fyra år sedan beslutade sig Damir Fetah för att byta inriktning – från försäljning av datorer till reparationer av mobiltelefoner och surfplattor. Det nya företaget fick namnet Mobilverkstan och efter några års hårt arbete med att bygga en stabil verksamhet är företaget idag ett av Sveriges snabbast växande företag i branschen.

 

När vi träffar Damir berättar han att de har många spännande satsningar på gång framöver.

– Just nu fokuserar vi på att få till fler långvariga samarbeten med större företag. Under 2016 har avtal skrivits med ett flertal kommuner samt större bolag som har verksamheter över hela landet, bland annat tidningskoncernen Mittmedia där Nerikes Allehanda ingår. Avtalskunderna utgör en stabil grund för oss och gör att vi kan fortsätta att hålla en hög servicenivå, säger Damir Fetah.

I butiken på Näbbtorget har Mobilverkstan möjlighet att reparera i princip vilken mobiltelefon som helst på en timme. Anledningen är att de alltid har kunnigt folk på plats och att de har alla tänkbara reservdelar på lager.

– Det innebär att man aldrig behöver vara utan sin mobila enhet speciellt länge. Det är en väldigt viktig aspekt att ta hänsyn till eftersom de används till så mycket. Telefonerna innehåller massor av värdefull information som man inte kan vara utan i flera dagar. Skulle reparationen mot förmodan ta längre tid får man låna en telefon av samma modell under tiden, säger Damir.

Eftersom det finns mycket viktig information i telefonerna menar Damir att alla företag borde ha en policy kring var de lämnar in sina mobiler. Det viktigaste är att man kollar upp serviceföretagets historik och kollar med deras referenskunder. Företaget som reparerar enheten ska också tillhandahålla en tydlig historik som möjliggör uppföljning.

– Hos Mobilverkstan hanteras alla ärenden via webben och kunderna kan följa alla händelser online. Som avtalskund får man dessutom ett fast pris. En annan trygghet är att man får ett års garanti på alla reparationer vi utför.

Sedan slutet av 2015 har Mobilverkstan ett avtal med Pressbyrån som innebär att det i framtiden kommer att vara möjligt att lämna in sin trasiga mobil i någon av deras butiker.

– Pressbyrån har mellan 300 och 350 butiker med generösa öppettider runt om i landet. Vi anser att det ska vara enkelt att lämna in sin mobil, oavsett var man bor, och vi står för både frakt och emballage. Våra nya samarbeten och avtal innebär att företag kan anlita oss för både garantiärenden och ärenden där garantitiden löpt ut, säger Damir.

Inom en snar framtid kommer Mobilverkstan även att testa ett helt nytt grepp i Stockholmsområdet i hopp om att kunna förenkla logistiken för kunderna ytterligare.

– En minibuss utrustad med verkstad kommer att åka runt och hämta telefoner, alternativt laga dem direkt på plats i fordonet. Fungerar det bra kan det bli aktuellt att göra likadant i andra stora städer också, säger Damir.

En annan satsning han tror mycket på är försäljningen av recyclade telefoner. Mobilverkstan har under sommaren ingått ett avtal med en av Nordens största företag för återtag av mobiler via försäkrings- och finansbolag.

– Miljöaspekten är väldigt viktig, både för oss och för andra företag. Genom att köpa recyclade telefoner kan företagen spara pengar, samtidigt som de sparar på miljön. Vi har även inlett ett samarbete med MyBeat, som säljer mycket fördelaktiga abonnemang utan bindningstid. Via deras webbshop kommer man kunna köpa recyclade telefoner samt teckna abonnemang, säger Damir Fetah.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)