Millijoin vill bli globalt trygghetsvarumärke

Text: John Borgersen Foto: Press

Publicerad i Familj | Näringsliv | Stadsliv

I höstas lanserade en trio örebroare appen Millijoin, där användarna kan hjälpa varandra i utsatta situationer. I framtiden hoppas företaget att kunna öka tryggheten på exempelvis festivaler och spelningar.

 

Millijoin startades i juli 2017 av Tobias Svenlöv (CEO), Johan Greus (Software Developer) och Fredrik Simón (Software Developer). Trion träffades när de jobbade i samma utvecklingsteam på en annan startup i Örebro.

– Tobias hade en längre tid klurat på den här idén så bestämde oss för att göra en satsning, säger Fredrik.

Tanken med appen är den ska förebygga våld och sexuella trakasserier genom att skapa ett community kring trygghet. Hot och sexualbrott har blivit vanligare på allmänna platser och många undviker att vistas på vissa gator eller i olika bostadsområden under framförallt kvällar.

– Det ska vara enkelt för människor att be om hjälp och att hjälpa till själva. Tyvärr räcker det inte bara med en app, utan jobbet måste göras på en större skala ihop med andra.

Användaren börjar med att logga in på Facebook för att verifiera att det är en riktig person med ett riktigt konto. Sedan ser man varandra helt anonymt på en karta tills någon ber om hjälp. Via en chatt får användaren möjligheten att beskriva sin situation och man blir tillfälligt synlig på kartan så alla kan se var man är. En notis skickas sedan ut till de hjälpsamma medlemmar som är i närheten.

– Då kan man ta sig till den platsen eller kommunicera direkt på chatten och vara ett stöd på så sätt. Ett annat exempel kan vara att man ser någonting misstänksamt och vill varna andra som är i området. En del av våra medlemmar frågar även om de kan få sällskap om de ska till osäker plats.

Millijoin driver numera verksamheten från Norrsken House i anrika Spårvagnshallarna i centrala Stockholm. Det är Europas största hubb för entreprenörer som jobbar med att ta sig an världens stora samhällsutmaningar. Fredrik berättar att de fokuserar på att först växa nationellt innan de tar appen till ett globalt sammanhang. De har redan testat produkten i Indien för att kolla det internationella intresset.

– Vi fick mycket användare där och appen kom till användning när det var översvämningar i Mumbai. Vi kunde sätta upp en lokal chatt över den regionen där medlemmar kunde kommunicera med varandra och på så sätt hjälpas åt.

De tre grundarna har flera gånger funderat på om tjänsten kan missbrukas. Redan från start har man därför en nolltolerans mot den som missköter sig.

– Tekniken bygger på att allting är anonymt tills någon behöver hjälp. Skulle något allvarligt hända så polisanmäler vi och bistår med den lagrade information vi har.

Millijoin har skapats av egna pengar samt ett innovationslån och förstudiemedel från ALMI. Nästa steg är att söka investerare som vill ta företaget till nästa nivå. Företagets unika plattform möjliggör för kreativa samarbeten och de jobbar redan nu med internationella bolag inom teknik-, transport- och festivalbranschen.

– När vi startade det här projektet gick vi inte efter affärer utan mer samhällsnyttan och den sociala “impacten”. Just intäktsmodellen kring festivalmarknaden resonerar väldigt bra med vår produkt och de problem vi ser. Tanken är att appen ska vara en trygghetstjänst för besökarna, men även något som arrangörerna kan använda för att kommunicera med varandra. Vakterna ska exempelvis kunna organisera sig bättre eftersom de med tjänsten kan se var alla medarbetare är någonstans på området. Besökarna ska även kunna se var och när de olika spelningarna börjar.

En annan idé handlar om att kunna leverera data över var människor känner sig otrygga.

– Detta kan potentiellt vara intressant för kommuner och landsting då vi kan peka på var de behöver förbättra belysningen på olika platser i vårt samhälle. Vi kan då vara en kompletterande datakälla, utöver exempelvis BRÅ.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)