Text: Camilla Johansson I Bild: Pressbild

Publicerad i Näringsliv

Den 20 april håller Anders Holmquist från Strateg Marknadsföring AB en föreläsning om Megatrender 2025 på Handelskammarens Marknadsklubb. Den kommer att handla om vad man kan vänta sig av framtiden.

 

Bland annat kommer det att handla om en förskjutning från väst till öst allt eftersom medelklassen i inte minst Kina och Indien växer sig stark.

– Man kan naturligtvis inte säga att detta kommer att hända under ett specifikt år så jag brukar säga att det kommer att ske mellan 2020 och 2030. Men man talar om att den extrema fattigdomen kommer att vara utrotad 2025 och med en växande medelklass i dessa länder så kommer konsumtionen av varor att förändras, något som företag bör vara medvetna om, konstaterar Anders Holmquist, som jobbar med research & analys på Strateg Marknadsföring AB.

Han menar att den köpstarka medelklassen i till exempel USA inte kommer att minska, men i kraft av befolkningsantalet i Indien, Kina och till exempel Brasilien så kommer det ändå att vara dessa marknader som dominerar framtiden.

– Med denna ökade köpkraft kommer naturligtvis också energiförbrukningen att öka och jag kommer att tala en del om hur man går över till mer hållbar energiförbrukning och produktion. Bland annat så talar jag om solenergi, och så visar jag exempel på de ”Zero Concept Cities” som finns i Kina där ambitionen är att producera absolut noll utsläpp genom att allt återvinns och blir energi igen, berättar Anders Holmquist.

Han kommer också att tala om urbanisering, något han menar primärt kommer att få genomslag i länder i den östra delen av världen, liksom hur sociala trender, hälsa, teknologi och digitalisering kommer att se ut kommande år.

Föreläsningen hålls på Makeriet mellan klockan 11.30 och 13.30 den 20 april, och sista anmälningsdag är 18 april. Anmälan kan göras på Handelskammarens webbsida.

 

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)