Eventmästarna – Therése Hedén och Sven-Erik Jungander


Posted 2014-03-17 in Näringsliv

Hedén & Jungander-grundarna Therése Hedén och Sven-Erik Jungander lärde känna varandra när de i början av 2000-talet blev kollegor på Örebro Promotion (som sedan 2011 är en del av Handelskammaren Mälardalen). Sven-Erik arbetade redan där när Therése 2001 gick från vd-posten på Startcentrum till vd-posten på Örebro Promotion, som efterträdare till Erik B Lövgren.

I mitten av 00-talet bestämdes det att Örebro Promotion skulle omorganiseras, att man skulle arrangera färre event på egen hand och istället lägga ut uppdrag på konsulter. Duon skulle få mer administrativa roller än tidigare, och de började fundera. Vad var de bra på, vad brann de för, vad tyckte de mest om att göra? De kom fram till att det var de själva som var konsulterna, att deras hjärtan klappade för events, och att de borde låta andra ta vid på Örebro Promotion.

– Vi hade utvecklat några projekt som anställda, till exempel Promotionbåten – vi var mamma och pappa till dem och det var svårt att kasta ut dem ur boet, berättar Therése.

 

Hur växte Promotionbåten fram?

Sven-Erik: Örebro Promotions medlemmar tyckte att de fick för lite affärsnytta för medlemsavgiften. Så vi hade möten med dem och ur de här samtalen kom en önskelista. Sen bollade vi – hur förvandlar vi önskemålen till en aktivitet? Då kom idén om en egen båt med mässa, seminarier, och affärsmöten. Det krävdes 900 personer för att få abonnera en båt så vi gick tillbaka till medlemmarna och sa ”nu får ni hjälpa oss att fylla båten”. Vi blev 920 deltagare.

Therése: Vi är bra på att entusiasmera människor och låta dem vara med. Det är en svettig process att vara lyhörd, det tar längre tid, men resultatet blir bättre. Promotionbåten lever idag för att den byggdes underifrån, för att medlemmarna byggde den tillsammans med Örebro Promotion. När var och en får bidra för att det ska kunna bli av så är det både roligare att vara med och mer långsiktigt hållbart.

Att Therése och Sven-Erik startade eget blev en win-win situation för alla parter. Örebro Promotion kunde ta in en ledning med mer fokus på strategi, fick en eventleverantör med förförståelse för koncepten, och Therése och Sven-Erik fick möjlighet att kasta loss.

– Vi fick vi ett guldläge som man hoppas att alla entreprenörer får – att ha jobb från början. Vi var i rätt tid i livet och det var läge att satsa. Det var ett naturligt beslut, säger Sven-Erik.

Åren på Örebro Promotion var så klart en fördel på många sätt. Duon kände ”hela stan”, drev koncept som de själva hade byggt upp, och hade ett kontaktnät som kunde leda till nya uppdrag. Numera är man inne på sitt nionde år som företag.

 

Var det självklart för er att starta företag ihop?

hj_1_webbS-E: På den tiden var Therése min chef, men på Promotion hade man sitt ansvarsområde och sen fick man jobba fritt. Man var sin egen på något sätt. Och vi kände att det funkade bra.

T: Vi hade jobbat tillsammans både i med- och motgång, och kan man klara av att jobba ihop när det går dåligt så kan man klara av att jobba när det går bra också. Ingen av oss är någon ensamräv, vi vill kunna dela erfarenheter och arbeta tillsammans, så att starta separata företag var inte lockande.

S-E: Det behövdes inte mycket funderande. Den här resan hade börjat under de sista åren på Promotion, jag hade varit där i sju och ett halvt år och funderade på vad nästa steg var. Det var naturligt. Den enda baksidan var att det inte var någon som märkte att vi slutade – efter fyra år fanns det fortfarande de som trodde att vi var kvar där.

 

Vad gjorde ni innan Örebro Promotion?

S-E: Jag kommer från industrin där jag jobbade med produktionsteknik, utveckling och tidsstudier i 17 års tid. Jag ramlade in i den här branschen jag hade en vän som drev restaurang i Örebro. Helt plötsligt satt vi och planerade en oktoberfest. Sen ringde dåvarande Erik B Lövgren och sa ”jag vill göra Vattenfestivalen, men i Örebro”. Det var det som blev Slottsfestivalen. Eventbiten växte, jag fortsatte med oktoberfesterna, gjorde event åt Volvo, arbetade med Volvo Ocean Race, var på OS i Lillehammer, arbetade med seglingstävlingar på Marstrand. Jag insåg att världen funkar så att människor träffas i de här sammanhangen och att det är där affärerna föds. Sen ramlade det på. Jag kom in på Örebro Promotion och där möttes mina och Theréses vägar.

T: Jag har en bakgrund inom turistnäringen där jag har arbetat i olika konstellationer, på turistbyrå, hotell, vandrarhem och så vidare. Sen gick jag in i ett nytt sammanhang, först ett projekt i ett antal år för att stötta kvinnors företagande i norra Örebro län. Det ledde till Startcentrum – vilket ledde vidare till Örebro Promotion där jag fick jobba både med företagande, medlemsnytta och marknadsföring av Örebro. Det var en bra mix med min bakgrund.

Therése och Sven-Erik sitter i samma, om än ganska stora, kontorsrum med utsikt över Frimurarholmen. De säger att det funkar bra, att de kan fokusera på sina grejer utan problem. Ibland, säger Sven-Erik, pratar de knappt med varandra på två dagar eftersom de ändå vet vem som ska göra vad och vad som ska levereras. De har checklistor för att inte glömma någonting och manualer att gå efter.

Numera är duon, i och med anställningen av Ulrika Persson, en trio som arrangerar allt förutom sportevenemang – än så länge i alla fall. Allt mellan företagskickoffer, mässor, fester, galor och stadsjubileum. Ingen dag är den andra lik. Sven-Erik beskriver det som att ha ”många kepsar på skrivbordet” och säger att de aldrig har känt att det har varit jobbigt att ha många bollar i luften. Man blir bra på det man tränar på, och de har arbetat i stressiga situationer i många år.

 

Vilken är Hedén & Junganders största styrka?

T: Att vi har förmågan att hitta lösningar på kundernas behov. Vi är duktiga på att hitta lösningar för deras utmaningar och säljer inte på egna idéer som vi tycker är kul. Där märker jag skillnad mot eventbyråer som är så besjälade av sina upplägg att de inte lyssnar på vad kunden vill ha.

Therése säger att de lägger mycket tid och energi på att komma fram till varför kunden ska göra det de ska göra, vad resultatet ska vara och vad relationen till de anställda och kunderna är. Sen handlar det om att visa de värderingarna i det event som produceras.

– Man kan aldrig göra samma koncept åt tio kunder, konstaterar hon. Varje kund är unik. Vi skräddarsyr event till varje beställare. Inte ens återkommande event är lika varje gång, för vi strävar efter att skapa nytänkande och samarbetar med nya personer. Vi försöker utveckla och inte upprepa.

Målet med varje återkommande arrangemang är att folk ska säga ”det här var bäst hittills”. Med Örebrogalan har man än så länge lyckats. Sven-Erik och Therése säger att en av deras framgångsfaktorer är att de vågar lita på sina underleverantörer.

hj_4_wbb

Är det inte jobbigt att ge folk utrymme att improvisera?

S-E: Efter Örebrogalan i år hörde en av våra leverantörer av sig och sa ”det är imponerande att ni vågar låta så många galningar få frihet, och så knyter ni ihop säcken”.

T: Det är en mycket jobbigare process, men det blir bättre resultat. Alla får komma till tals, vara med i processen, men sen kanske inte alla får vad de vill. Vi har ju en kund och en budget att förhålla oss till. Sen är det Junganders otroliga skicklighet på logistik som gör att vi kan leverera stora event med många delar i. Kompletterat med min bakgrund, från servicebranschen, med fokus på detaljer och att ge gästen mer än de förväntar sig.

 

Är ni perfektionister?

T: Ja. Det är härligt när det blir som man har tänkt sig, men om någonting inte blir som förväntat så är det det enda man kommer ihåg. Det är viktigt att ha utvärderingar, följa upp och analysera, för att kunna bli bättre nästa gång – både med beställare och involverade partners. Vi är inte bättre än vår sämsta underleverantör, så alla måste vara på topp.

 

Vilket är det knäppaste event ni har gjort?

T: Det var Sven-Ingvars-båten.

S-E: Ja, vi chartrade Cinderellafärjan och skulle ta dit en massa Sven-Ingvars-fans. Vi trodde att det skulle funka, Sven-Ingvars var lediga och hade ingen agent just då. Men mitt i arbetet fick de en agent som drog igång en konserthusturné och snodde alla våra gäster. Båten skulle gå i två omgångar, två dagar på raken, men det slutade med en – som inte gick ihop. Där fick vi lära oss att det ibland inte beror på att det är en dålig idé om det inte går.

T: Det kostade oss en slant men det gjorde att vi förstod att vissa saker ska vi inte göra.

S-E: Ett annan exempel var i Stadsparken, med Måns Zelmerlöv och Jerry Williams. Säkra kort trodde vi. Vi arrangerade ihop med Blixten & Company och behövde 2 000 betalande för att gå runt. Men vi fick väl ungefär 1 600 betalande och så stod det 2 000 utanför och lyssnade. Så nu gör vi inte utomhuskonserter, om de inte är gratis.

Idag arbetar Hedén & Jungander framförallt med att ta fram idéer och koncept åt sina kunder – och sen genomföra dem. De jobbar hårt med den ekonomiska biten, med att styra budgeten och att rapportera tillbaka till sina uppdragsgivare. Tydlighet är a och o. Vill kunden ha en Rolls Royce så måste de förstå vad det kostar.

Största konkurrenten är inte andra eventföretag, utan att kunderna gör eventen själva. Utmaningen ligger i att få företagen att förstå att de ska lägga eventarbetet externt.

– Många tror att vi bara gör stora saker, men så är det inte. Vi jobbar lika gärna med privata fester och kundträffar för 25 personer, men det är de stora eventen som märks och har byggt vårt varumärke, säger Therése.

Förutom eventverksamheten driver man även affärsnätverket BusinessMatch och golftävlingen BusinessMatch Open. Efter fem år är Businessmatch uppe i ungefär 75 medlemmar, som alla är med och bygger nätverket tillsammans med Therése och Sven-Erik. Nätverket går mer ut på erfarenhetsutbyte än sälj – tanken är att när man lär känna varandra och litar på varandra så kommer resten naturligt om behovet finns.

– Det personliga är trevligt. Under åren har vi märkt hur viktigt det är med relationer – du måste ha en produkt att leverera men utöver det är kontaktnätet och relationerna väldigt betydelsefulla. BusinessMatch Open ger medlemmarna chansen att bjuda in sina kunder och har blivit en stark aktivitet i nätverket.

 

Vad tycker ni om Örebro som eventstad?

S-E: Det händer mycket, vi är på en arena med stort brus. Den sista tiden tycker jag att det har varit fantastiskt.

T: Byggnationen av Conventum, investeringen man gjorde, har lett till ett otroligt utbud. Det finns många duktiga entreprenörer som driver projekt i Örebro – allt från Live at Heart till O, Helga Natt. Det finns en otrolig konkurrens mellan bra initiativ. Örebro behöver fler företagare som engagerar sig som partners i evenemang. Rätt hanterat ger det oerhört bra utdelning, både för att stärka varumärket och skapa stolthet hos medarbetare och kunder.

 

Hur blev ni involverade i Örebrogalan?

hj_3_webb

S-E: Under våra år på Örebro Promotion kom frågan upp varje år – varför har inte Örebro en gala? Vi fick möjlighet att göra en liten förstudie och har sen haft glädjen att vara med och producera galan. Det viktiga var att det skulle bli en bred gala, att det skulle vara tillgängligt för alla som ville gå, och att priserna skulle hylla både näringsliv, sport, och kultur med mera. Det är en jättespännande mötesplats, nu ligger vi på omkring 700 deltagare på galan och det blir en otrolig vi-anda där. Man smittas, blir stolt, för det vidare.

T: Galan ger otroliga spin off-effekter för de nominerade. Även om man inte vinner så leder en nominering att man blir sedd och bekräftad. Att vi har lyckats få ihop Näringslivsdagen och Örebrogalan till ett sammanhållet event är jättebra. Sen skulle man ju önska att kringliggande kommuner var med och firade på galan de också. Även om man delar ut priset lokalt så kan man fira det på Örebrogalan och nätverka med andra under kvällen.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.