Svårare att utveckla spel än att göra film

Publicerad i Näringsliv | Spel

Sverige är en viktig spelare inom spelindustrin. Under 2000-talet har vi sett stora framgångar, och i en liga för sig hittar man Stockholmsbaserade DICE:s Star Wars: Battlefront och Mojangs Minecraft.

 

2015 omsatte Sverige mer på sin spelexport än vad man gjorde i elproduktion och affären mellan Mojang och Microsoft låg i samma prisklass som affären mellan Kina och Volvo. Och vi är långt ifrån färdiga. Näst på tur att ta världen med storm är ingen annan än den svenske Hollywoodstjärnan: Josef Fares.

Fares, som har sina rötter i Örebro, förknippas av många med film. Men han har alltid haft ett stort spelintresse och de senaste åren har han enbart fokuserat på att utveckla spel. Hans första spel ”Brothers – A tale of two sons” fick stående ovationer från spelexperter över hela världen. Spelet utvecklades tillsammans med Göteborgsföretaget Starbreeze och där fick han en inblick i industrin och mersmak för att skapa fler spel.

Sverige ligger i framkant
Dataspelsbranschen i Sverige har de senaste 10 åren kunnat visa upp ett ständigt växande spelarindex. Redan 2015 räknade man med att var tionde människa har spelat ett svenskt spel, och allt fler spel kommer ut på marknaden. Fler unga söker sig till utbildningarna och skillnaden mellan antalet kvinnliga och manliga spelutvecklare börjar suddas ut. Intresset för att utveckla allt från mobil- och onlinespel till konsolspel ökar och marknaden fullkomligt skriker efter fler designers och programmerare. Till och med de populäraste spelen på casino online, såsom Gonzo’s Quest och Starburst, är utvecklade av svenska företag.

Kreativ frihet
Trots förtroendet för svenska dataspel tog det tid innan Josef Fares lyckades hitta någon som ville satsa på hans spelidé. Han ville skapa ett spel med en tydligare och mer berättande handling, vilket fick positiv respons men ingen satsning. Kanske berodde det på hans brist på erfarenhet, men till slut hittade han ett spelföretag, Starbreeze, som vågade satsa och skapa en demo av spelet. Men efter framgången med sitt första spel ville Fares ta sig vidare och ha mer kreativ frihet och mer att säga till om i utvecklingsprocessen. När det var dags att börja jobba på nästa spel, kommande ”A way out”, valde han att skapa sin egen spelstudio: Hazelight.

 

(”Brothers: A Tale of Two Sons” (CC BY 2.0) tagen av Kenneth DM.)

 

Hans nya spel ”A way out” är helt utvecklat av hans egen spelstudio, fast med sponsring från EA Originals. Spelet kommer att ha samma unika berättarteknik som hans tidigare spel och det kommer, till mångas glädje, att kunna spelas hemma i tv-soffan med en kompis – och online. Det var från början tänkt att spelet skulle släppas i slutet av 2017, men kommer istället att släppas i början av 2018. Enligt Fares är det mycket svårare och mer krävande att utveckla ett spel än en film och han kan inte förstå varför människor inte vill se spelutveckling som en konst. Det krävs minst lika mycket, och om inte mer, kreativitet för att ta fram ett bra spel som det gör för att producera en film.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)