Magit Cacoon – Other Dimension

Posted 2015-06-25 in Musik

Magit Cacoon
Other Dimension
(Upon You Records)

Tel Aviv-bördiga och Berlinbaserade Magit Cacoon har tagit snabba steg i technobranschen de senaste åren, både som resident på Sweat Lodge Radios show The T Room Sessions, med egna labeln Girl Scout, och med släpp på Upon You och Be As One. Hon flyttade till Berlin 2007 – för som vi alla vet är det i Berlin Europas technoscen händer.

Numera är hon ett välkänt ansikte bakom spelarna på de typiska Berlinklubbarna, Panorama Bar inkluderad, vilket i sin tur har gjort att hennes profil höjts på resten av kontinenten. Det är ingen slump att så många dj:s flyttar till Berlin – det gäller inte minst vår egen Sanna La Fleur. Men hon har hunnit med att spela på till exempel Moulin Rogue i Paris och Ushuaia på Ibiza också.

Hursomhelst, Other Dimension är Cacoons första albumsläpp och jag kan inte låta bli att gilla det här ganska mycket. Freedom Express är klassiskt funkig techno som toppas av Magits ekodränkta stämma, Love Express, Light och No Compromise är driviga och monotona på de bra sätten. Produktionen är relativt minimal, med gott om snygga detaljer – jag gillar verkligen hur Magit använder sin röst som ett instrument – och är man på rätt humör så är det rätt skiva (men så är det väl i och för sig alltid).

Funkar det hur bra som helst en mulen dag i maj eller under bilpendlingen så funkar det på klubben också. Magit har i intervjuer sagt att hon skulle vilja remixa Daft Punk och det låter som någonting som skulle kunna leverera ett intressant resultat – speciellt om hon skulle ta tag i deras senaste, analoga, skiva.

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.