Johnossi – Transitions

Posted 2013-02-06 in Musik

Johnossi
Transitions
(Universal)

Redan för fem år sen eller nåt sånt var Johnossi stora. Fast de var stora på ett undanskymt sätt – de fick knappt aldrig någon press, någon medial uppmärksamhet, men de drog hundratals människor på varenda spelning och deras arenaindieactionrock hade för den tiden skyhög Youtubestatistik.

Omkring den tiden kommer jag ihåg hur de fyllde gamla Satin till bredden och gjorde en makalös spelning. Det var punkrock, pop och minimalism i en magisk kombination och John eller Ossi sparkade sönder ett par av de fina risbollar vi hängt upp som dekoration. Det var på den tiden ställen som Satin hade råd att boka dem – nu ligger de på megabolaget Universal och ska ha några hundra tusen kronor för en spelning. Kul för två killar som slitit hårt, får man väl tycka.

Hur har den här framgången påverkat Johnossi musikaliskt? Inte speciellt mycket alls, det låter kanske mer välproducerat än någonsin – kan vara för att Björn Yttling och Pontus Winnberg hjälpt till. Och de klassiska ingredienserna är de samma: gitarrväggar, stort trumljud. Dessutom innehåller flera spår både stråkar och Martin Hederos på klaviatur. Singeln Gone Forever pushas på alla möjliga radiokanaler och är ganska representativ för skivan. Men allra bäst är inledande – helt magiska – Into the Wild, som verkligen bjuder på exakt allting jag någonsin har förväntat mig från duon. Bara lite mer storslaget och förfinat än någonting de gjort förut.

Lyssna gärna på: White Stripes – Elephant (XL/Playground), The Strokes – Room on Fire (RCA/Border), Kings of Leon – Only by the Night (RCA/Sony)

NYHETSBREV

Det senaste om Örebro. Direkt till din epost. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev.