Open Art – bli en del av ett konstverk

Text: Ulf Hjelting Bild: Tomas Karlsson

Publicerad i Konst & Teater | Kultur & Nöje

Open Art är numera en del av Örebro kommun. Årets utställning har speciella fokusländer som Japan och Colombia och pågår från 18 juni till 10 september.

 

Årets Open Art börjar att ta form, både vad det gäller antal deltagande konstnärer och vad de kommer att göra. När undertecknad träffar Lars Jonnson, chief curator för Open Art, har han just lyckats förhandla ner priset med mer än hälften på en flygbiljett från Japan via en resebyrå.

– Om det vore så enkelt att Open Art bara handlade om att fixa konstnärer till evenemanget, men det är så mycket mer än så, säger Lars Jonnson och tittar djupt i kaffekoppen.

Vi sitter på ett av Örebros alla caféer som just öppnat för dagen. Dagen för Lars Jonnson började betydligt tidigare. Innan mötet har han hunnit med att prata med en byggfirma om en konstruktion, förhandlat med en konstnär från Colombia och nu lyckats sänka priset på en flygbiljett.

– Jag sover ständigt med mobiltelefonen bredvid sängen. Det går inte annars. Jag måste kunna vara nåbar dygnet runt just nu.

Om årets upplaga kommer att innehålla någon ny gul kanin som återigen gör Örebro världsberömt vill han inte riktigt avslöja. Men en sak är säker – även Open Art 2017 kommer att göra sig hört både inom konstvärlden och utanför.

– Bland annat bjuder vi in alla örebroare att bli en del av ett konstverk. Vi behöver minst 10 000 stolar till ett konstverk på Järntorget. Det spelar ingen roll hur stolen ser ut eller om den är hel eller inte. Bara det är en stol.

När jag träffar Lars har cirka 3 500 stolar lämnats in. Det är den japanske konstnären Tadashi Kawamata som står bakom projektet. Han bor numera i Paris och besökte Örebro i slutet av maj för att instruera hur konstverket som kommer att finnas i Järntorgets fontän skulle utformas.Det bra att lämna sin stol, eller flera, direkt på Järntorget.

– Ju fler stolar som lämnas in, desto större konstverk. Säg att vi får in 20 000 stolar eller mer, då blir konstverket gigantiskt. Får vi in färre än 10 000 stolar, så… ja… blir det ett mindre konstverk.

Under samtalets gång landar vi hos 2015 år stora snackis – AI Weiwei och hans skyddsdräkter i pastellfärger som hängde över Köpmangatan.

– Ja, det var verkligen en upplevelse att åka till Kina och få träffa honom. Först ville han ge oss en sko att ställa ut, men när jag lyckades förklara vad Open Art var för någonting och erbjöd honom en gata att i princip göra vad han ville på – då blev han intresserad. Men det var inte helt lätt att kommunicera via tolkar.

Att få en av konstvärldens giganter till Örebro sju år efter att första Open Art sjösattes fanns nog i väldigt få personers tankevärld. Allt startade 2007 med att Mats Nilsson, dåvarande chef för Örebro Konsthall och Lars Jonnson, då en nyligen inflyttad konstnär, fick i uppdrag att skapa en alternativ konstscen. Idén föddes om att ta konsten ut i staden, att skapa en konstscen där besökarna själva kunde uppleva och samlas runt konstverken. Det året belönades Open Art med utmärkelsen Årets överraskning vid Örebrogalan.

Open Art återkom året efter, 2009, och blev då ännu större vad det gällde antal konstnärer och konstverk. Och 2011 var det dags för den tredje upplagan och det var då det byggdes en gigantisk kanin i trä på Stortorget. Ändan hade de vänt åt Nikolaikyrkan och huvudet och öronen låg i riktning mot Oscarsparken. Ögonen tittade rakt upp i himlen, ungefär som om något gigantiskt barn hade tappat sin favoritgosis på marken. Det var konstnären Florentin Hofman som med sin stora gula kanin kom att sätta Örebro på konstvärldens världskarta det året. Det fanns flera intressenter som på något sätt ville rädda kaninen från att nedmonteras när utställningen stängdes men Mats Nilsson förklarade då i en intervju med brittiska The Telegraph att ”vi inte är intresserade av att kaninen reduceras till en kommersiell gimmick”. Samma år erhöll han Örebro Sparbanks Kultur Stipendium för sin medverkan i utställningen.

2013 blev så Open Art en självständig organisation efter ett nytt politiskt beslut. Sedan dess har det fungerat som ett självständigt projekt under Örebro kommun och kunnat förverkligas i nära samarbete med kommunen och stadens konsthall, Örebro läns museum och Konstfrämjandet Bergslagen. Samma år etablerade sig Open Art som den största offentliga konstbiennalen i Skandinavien med fler än 100 verk av 71 konstnärer från hela världen.

2015 var det fokus på kinesisk samtidskonst med sammanlagt 13 deltagande konstnärer från Kina. Ai Weiwei, Xu Bing, Song Dong och Cheng Dapeng fanns bland de deltagande konstnärerna. 450 konstnärer från 70 länder hade ansökt om att få delta i Open Art det året. 72 konstnärer och verk valdes ut och tillsammans representerade de 19 länder. 

I år blir det färre deltagande konstnärer, 60 stycken totalt. Helt nytt på denna Skandinaviens största biennal för utomhuskonst är att det före detta möbelvaruhuset, beläget mitt emot polishuset, har fått namnet Artstation och rymmer videokonst, installationer, och löskonst i form av teckningar, måleri och fotografi – de blandformer som inte är utomhusskulptur – i två plan. Sedan kommer det precis som 2015 att finnas ett Open Art Kids där barn från fyra år ges en möjlighet att möta konsten och skapa egna konstverk. Platsen är Örebro läns museum som öppnar en skaparverkstad där både stora och små vara kreativa och experimentera med material och uttryck. Här finns idéuppslag och värdar på plats som ger handledning. De alster som blir till i skaparverkstaden ställs ut under sommaren i det nedre galleriet och i en orange kub utanför Örebro läns museum.

Mellan 21 juni och 10 september anordnas även konstvandringar för hela familjen och vid fyra av dessa tillfällen kommer vandringarna att vara teckentolkade.

 

Blir det ett Open Art igen 2019?

– Ja, det både hoppas och tror jag. Vi får se i vilken form det blir, men en sak är säker – ingen av de föregående utställningarna har varit en repris och det kommer inte heller årets att bli eller de kommande.

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)