Från Halmstad till Nashville

Text: Thomas Helsing Foto: Anton Corbijn/Privat

Publicerad i Klubb & Scen | Musik

När Roxette fick ställa in sin avskedsturné stod Per Gessle handfallen. Vad skulle han göra nu? Det blev en resa till Nashville och två skivor som visar upp en ny, personligare sida av honom. Den 8 juli kommer han till Örebro för en konsert.

 

När Per Gessle släppte skivan ”Partycrasher” 2008 skrev Jan Gradvall följande i sin recension: ”Efter tre decennier som skivartist är Per Gessles verkliga storhet som låtskrivare och artist fortfarande inte klarlagd och analyserad”. Kanske är det så för att han hela tiden lyckas återskapa sin musik med nya infallsvinklar. Som nu, när han såg sitt Halmstad i ett nytt ljus i Nashville..

Oavsett vilket går det inte att komma ifrån att Per Gessle har något av en särställning bland svenska artister idag. Han har haft tre framgångsrika karriärer: Gyllene Tider, Roxette och under eget namn. Hans musik har tilltalat både popnördar och proggare och om jag själv upplevde att det fanns en nedlåtande ton från många i den där mellanperioden när Gyllene Tider lagts i dvala och Roxette höll på att starta upp så är den som bortblåst idag. Per Gessle accepteras över genregränser och är idag kanske mer respekterad än någonsin.

Den nya skivan ”En vacker natt” skapades, precis som den kommande ”En vacker dag”, i Nashville och just den omgivningen och den musikaliska historiken som finns där har fått färga produktionen den här gången. Mina tankar går osökt till Linnea Olssons två ep:s i år – ”For Show” och ”Not For Show” – två skivor som kontrasterar varandra. Men så är inte fallet med Gessles album.

– Det är samma stil gjord med samma kärlek från samma sessions i Nashville. Olika duettpartners dock – John Holm och Linnea Henriksson på den andra. Skälet till att det blev två plattor är att enbart en platta hade blivit alldeles för lång. Jag tänker fortfarande i albumformatet. Ett ålderstecken kanske, men ränderna lär aldrig gå ur.

Det går inte nog att understryka hur mycket Nashvillebesöket faktiskt betytt för produktionen.

– Nashville betydde allt. Vi åkte till Tennessee med bara enkla akustiska arrangemang av mina låtar i bagaget och lät de lokala musikerna påverka utvecklingen och produktionen längs vägen. Mycket spännande. Vi insåg snabbt att den musikaliska vägen mellan Halmstad och Nashville inte är särskilt lång.

Mottagandet av skivan har varit gott och en och annan recensent och lyssnare har blivit överraskad. Den fick till och med den rutinerade musikräven Gradvall att konstatera: ”Att en artist som varit med så länge fortfarande höjer ribban för sig själv är anmärkningsvärt”.

 

 

”En vacker natt” släpptes den 28 april och uppföljaren ”En vacker dag” kommer i höst. Båda skivorna ges ut på hans eget skivbolag Space Station 12. Bolaget har sin bas i Örebro och firade nyligen ettårsjubileum.

– Vi har mycket på g. Vi håller på med internationella lanseringar av tre av våra artister just nu – Charla K, Alex Shield, Good Harvest. Vi letar efter fler artister – gärna popband med attityd som skriver sitt eget material, finns det något nytt Blondie därute tro? Men vi vill inte bli för stora för fort. Vi måste hinna med att göra allt bra, säger han.

Det där med att skriva sitt eget material förefaller viktigt för Per. Till skillnad från många andra svenska artister har det inte blivit så mycket skrivande åt andra.

– Det är den stora skillnaden mellan mej och de ”moderna” svenska låtskrivarna. Jag har alltid varit artist själv så det bästa har jag alltid sparat åt mina egna projekt, typ Roxette eller GT. Eller mej själv.

Kanske har det bidragit till att han hunnit med annat under åren. I slutet av 1980-talet grundade han, tillsammans med Lars Nordin, konstgalleriet Tres Hombres Art som återfinns på Hotel Tylösand. Här samsas fotokonst med måleri, skulpturer och grafik av nutida skandinaviska och internationella konstnärer. Bredden återspeglar Pers eget konstintresse.

– Jag gillar all form av uttryck vare sej det är bildkonst, foto, film, skulptur, dikt eller mode. I’m easy, svarar han kort på frågan om vilken konstform han vurmar mest för.

 

Har du några andra hobbyintressen som ligger dig varmt om hjärtat?

– Nej, jag är inte typen för att ha en hobby. Men jag är fånigt hooked på Formula 1.

 

Du har haft en omfångsrik karriär. Finns det något du grämer dig över idag?

– Vi borde skaffat en vassare amerikansk manager 1989. Å andra sidan hade vi nog inte varit lika framgångsrika utanför USA om vi tillbringat mer tid just där just då. Det finns balans i allt.

 

Du spelar i Örebro den 8 juli. Vad har du för relation till staden?

– Det är alltid trevligt att spela i Örebro. Vi har haft några härliga kvällar där, inte minst med Gyllene Tider. Och jag har ju hela mitt kontor inklusive musikförlag sittandes i Örebro så jag får väl köra en extra låt för dem!

 

Diskografi (i urval)

Gyllene Tider
Gyllene Tider – 1980
Moderna Tider – 1981
Puls – 1982
The Heartland café – 1984
Gyllene Tider EP – 1996
Finn 5 fel! – 2004
Dags att tänka på refrängen – 2013

Roxette
Pearls of passion – 1986
Look sharp! – 1988
Joyride – 1991
Tourism – 1992
Crash! Boom! Bang! – 1994
Have a nice day – 1999
Room service – 2001
Charm school – 2011
Travelling – 2012
Good karma – 2016

The Lonely boys (med Nisse Hellberg)
The Lonely boys – 1996

Per Gessle
Per Gessle – 1983
Scener – 1985
The World according to Gessle – 1997
Mazarin – 2003
Son of a plumber – 2005
En händig man – 2007
Partycrasher – 2008
En vacker natt – 2017
En vacker dag – 2017

Dela
Dela detta

Kommentera

  • (will not be published)